205
انسان در تراز قرآن

كتاب‌نامه

ـ قرآن كريم، ترجمه: فولادوند.
ـ أحاديث اُمّ المؤمنين عائشه، علامه السيد مرتضی العسكری(۱۴۲۸ق)، بيروت: المجمع العلمی الاسلامی، ۱۴۱۸ق.
ـ أحكام القرآن، ابو بكر أحمد بن علي الرازي الجصاص (ت۳۷۰ق)، تحقيق: محمدصادق قمحاوی، بيروت: دار إحیاء التراث العربی، ۱۴۱۵ق.
ـ أحكام القرآن، أبو بكر محمد بن عبدالله المعروف بابن العربی (م۵۴۳ق)، تحقيق: محمد عبدالقادر عطا، بيروت: دارالكتب العلمية.
ـ أحكام القرآن، عماد الدين بن محمّد الطبري المعروف بالكيا لهراسي (ت۵۰۴ق)، تصحيح: جماعة من العلماء، بيروت: دارالكتب العلمية، ۱۴۰۳ق.
ـ اخلاق در قرآن، محمدتقی مصباح يزدی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی;، ۱۳۷۶ش.
ـ الأدب المفرد، محمّد بن إسماعيل البخاری (م۲۵۶ ق)، تحقيق: محمّد بن عبد القادر عطا، بيروت: دار الكتب العلميّة.
ـ ادوار فقه، محمود شهابی، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۲۹ش.
ـ إرشاد الأذهان إلی تفسير القرآن، محمد بن حبيب اللّه‏ السبزواري (ت۱۴۰۹ق)، بيروت: دارالتعارف للمطبوعات، ۱۴۱۹ ق.
ـ الاصول العامّة للفقه المقارن، محمدتقی الحكيم (۱۴۳۳ق)، بيروت: مؤسسة آل البيت.
ـ الأمثل فی تفسير كتاب الله المنزل، ناصر المكارم الشيرازی، قم: مدرسة الامام علي بن أبي طالب علیه السلام، ۱۴۲۱ق.
ـ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار:، محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی (العلاّمة المجلسی) (م۱۱۱۰ق)، بيروت: مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۳ق، دوم.


انسان در تراز قرآن
204

ارائه شده، در مقابل وصفی است كه برای ديگری آمده است؛ ازاین‌رو اقتضای اينكه اهل بهشت با ویژگی ترس از مقام پروردگارشان، توصیف شده‌اند ـ با درنظرگرفتن اينكه ترس، نوعی تاثرپذیری از شخص ضعيف و مقهور در برابر شخص قوی و قاهر، و خشوع و خضوع در برابر او است ـ این خواهد بود كه طغيان اهل جهنم ـ با توجه به اينكه طغيان به معنای تعدی از حد است ـ به معنای تأثیرنپذیرفتن طاغيان از مقام پروردگارشان، و استكبار ورزيدن و خروج آنان از حد عبوديت، و در نتيجه خاشع و خاضع نشدن، و طبق اراده او، و بر وفق اختيار او ـ كه همان سعادت جاودانه ايشان است ـ عمل نکردن خواهد بود؛ ‌همچنان که آنان به پيروی از هوای نفس، در پی زينت حيات دنيا خواهند رفت.۱

سرانجام طغیان‌گران، به تصريح آيه (...وَ لا تَطْغَوْا فيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبي‏ وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي‏ فَقَدْ هَوی)۲ دچار شدن به خشم الهی و سقوط از مقام انساني است؛ مراد از «هوی» در اصل به معنای سقوط از بلندی است، كه معمولاً نتيجه آن، نابودی خواهد بود؛ همچنان که می‌توان آن را اشاره به سقوط مقامی و دوری از قرب پروردگار و رانده شدن از درگاه خداوند دانست؛۳ برخي از مفسران نيز آن را به معنای درافکندن، معنا کرده‌اند.۴

«والحمدلله ربّ العالمین»

1.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۲۰، ص۱۹۳.

2.. طه: ۸۱.

3.. تفسیر نمونه، ج‏۱۳، ص۲۶۲.

4.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۷، ص۱۹۵.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5720
صفحه از 212
پرینت  ارسال به