به نبوت وي علم داشتند و خداوند نعمتش را در حق آنان و پيشينيان آنها تمام كرده بود.۱
سوم: در اين داستان، جایگاه و شأن علم و عالمان، بزرگ داشته شده است؛ زيرا خداوند به آدم دانشی را آموخت كه فرشتگان سزاواری و شایستگی آن را نداشتند؛ همچنان که آدم به عنوان نمونه و الگويي براي ابداعات و اختراعات و دانشهايي دانسته كه توسط بشر محقق شده و تحقق خواهد یافت.۲
دشمنی در بهشت
پس از آفرينش آدم و همسرش حوا علیهما السلام خداوند آن دو را در بهشتي خاص(جنت) سکونت داد و با خطاب قرار دادن آدم، دشمني ابليس را به وي یادآور گردید: (فَقُلْنا يا آدَمُ إِنَّ هذا عَدُوٌّ لَكَ وَ لِزَوْجِكَ فَلا يُخْرِجَنَّكُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقی)۳: پس گفتيم: ”ای آدم! در حقيقت، اين [ابليس] برای تو و همسرت دشمنی [خطرناك] است، زنهار تا شما را از بهشت بهدر نكند تا تيرهبخت گردی“.»
خداوند از راه وحي به صراحت، شقاوت را نتيجه دشمني ابليس با آدم بيان فرمود تا بر اهميت و جدي بودن دشمني او تاکيد شود؛۴ بیرون راندن آدم و حوا از بهشت را نیز به ابليس نسبت داد که این کار به فراخوان و اغواگري او بوده است.۵
1.. تفسیر الطبری، ج۱، ص۱۵۰؛ التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج، ج۱، ص۱۳۳.
2.. التحریر والتنویر، ج۱۳، ص۴۲۲.
3.. طه: ۱۱۷.
4.. تفسیر من وحی القرآن، ج۱۵، ص۱۶۴.
5.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۱۵.