181
انسان در تراز قرآن

«حيات فرعوني»۱ را جايگزين «حيات طيبه»۲ خواهد کرد.

افزون بر تأثیرپذيري انسان از خواسته‌های دروني خود در مقام تصميم‌سازي، گاه کششهاي بيروني نيز بر اراده و اقدام انساني تأثیرگذار خواهد بود؛ اين کشش بيروني ميتواند عامل انساني يا غيرانساني باشد که زمينههاي انحراف در اراده و اقدام انساني را ايجاد ميکنند و سرانجام انسان متأثر از اين کشش‌ها، تصميمي نادرست گرفته و به خود و ديگران آسيب ميرساند؛ البته نظر به شدت و ضعف این تاثيرپذیری، ميزان و نوع انحراف انسان از منطق حيات انساني متفاوت خواهد بود.

قرآن به مجموعه اين عوامل آسیب‌زا در اراده انساني توجهی ویژه نشان داده و با ارائه هشدارهاي لازم اين موانع فراروي حيات انسان را نشاندار کرده است؛ در منطق قرآن، هر مانعي که خيرخواه تعالي انساني نبوده و زمينههاي انحراف او را پديد آورد، دشمنِ انسان به شمار آمده و نسبت به نفوذ چنين دشمناني انسان باید هماره احتیاط کامل در نگرش و انتخاب خود داشته باشد.

مقصود از دشمن در منطق قرآني، مجموعه عواملي هستند که مانع سير تکاملي انسان بوده و راه را بر تعالي انسان ميبندند؛ قرآن از اين موانع به «صد سبيل: باز داشتن از راه الهی» ياد کرده است؛ براي نمونه

1. . نازعات: ۲۴ ـ ۲۵: «(فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلىَ‏ فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكاَلَ الاَْخِرَةِ وَ الْأُولىَ): «و(فرعون) گفت: ”پروردگار بزرگتر شما مَنَم!“ و خدا [هم‏] او را به كيفر دنيا و آخرت گرفتار كرد».

2. . نحل: ۹۷: (مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ): «هر كس ـ از مرد يا زن ـ كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏اى، حياتِ [حقيقى‏] بخشيم، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهيم داد».


انسان در تراز قرآن
180

روزها[ی شكست و پيروزی‏] را ميان مردم به نوبت می‏گردانيم و خداوند كسانی را كه [واقعاً] ايمان آورده‏اند معلوم بدارد، و از ميان شما گواهانی بگيرد، و خداوند ستمكاران را دوست نمی‏دارد»؛ مطابق اين آيه، همه انسان‌ها از اين آزمون پيروز بيرون نميآيند و گروهي در اثر ظلم از آن مردود شده و خود را از مهر و محبت الهی محروم ميکنند.

حال پرسش این است که ظلم در چه مواضعي از اين مسير رخ ميدهد؟ دليل اين ظلم چيست؟ و چرا انسان مرتکب ظلم ميشود؟ پاسخ اين پرسشها را ميتوان با درنگ در مجموعه آيات مربوط به موانع تعالي انسان دریافت.

براي پاسخ پرسشهای یاد شده بايد توجه داشت که مسير حيات انساني، مسير تصميم و اقدام است؛ انسان ناگزير است که براي تداوم بقا و استمرار سير خود، تصميم گرفته، ديگران را به استخدام درآورد و خود در چرخه حيات انساني در خدمت ديگري باشد؛ ازاين‌رو در هر اقدام انساني، حقوق و منافع ديگران، حتي طبيعت و حيوانات نيز مطرح است و از آن متأثر ميشوند؛ چنانچه تصميم انساني با موازين فطري، عقلي و وحياني هماهنگ نباشد باعث آسیب به خود و دیگران خواهد شد و اين همان مفهوم ظلمي است که در تعامل انساني پديد ميآيد و ريشه آن را بايد در تأثیرپذیری اراده انساني از عوامل دروني و بيروني جستجو نمود.

انسان به لحاظ روان‌شناختی، حفظ حيات و تداوم لذات، خويش را بر هر چيز ديگري ترجيح ميدهد؛ در صورتي که ترجيح انسان، مبتني بر منطق مادي‌گرايانه و سوداگری باشد، به استکبار و استثمار انجاميده و

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5800
صفحه از 212
پرینت  ارسال به