177
انسان در تراز قرآن

بيست‌ساله كه دست‌کم می‌توانند پنجاه سال دیگر عمر كنند، در اثر نوشيدن الكل بيشتر از ۳۵ سال زندگی نمیكنند.

از جمله پیامدهای دیگر شراب‌خواری این است که در شخص معتاد به شراب و الكل، عاطفه خانوادگی و ميزان محبت به زن و فرزند به‌شدت کاهش می‌یابد؛ آنچنان که بارها اتفاق افتاده است كه پدری در حال مستی، فرزندان خود را با دست خود كشته است؛ مصرف مشروبات الكلی، عقل و هوش انسان را نیز از‌ بين ‌می‌برد؛ به موجب آماری كه از تيمارستان‌های آمريكا به‌دست آمده است، ۸۵ درصد از بيماران روانی، مبتلايان به الكل هستند؛ يكی ديگر از دانشمندان انگليسی می‌نويسد: «مشروبات الكلی در كشورهای شمالی، انسان را كودن و ابله و در كشورهای جنوبی ديوانه میكند»؛ وی سپس می‌افزاید: «آيين اسلام، تمام انواع نوشابه‌های الكلی را تحريم كرده و اين يكی از امتيازات اسلام است».۱

اضطرار و حرام

حفظ حيات انسانی و جلوگيري از در معرض ‌آسيب قرار گرفتن آن، اصل مهمي است كه بارها در قرآن و فقه اسلامي بدان تاكيد شده است؛ قرآن در آياتي همانند (يريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيسْرَ وَ لا يريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ)۲ و (وَما جَعَلَ عَلَيكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ)؛۳ عسر و حرج را نفي كرده و حد نهايي

1.. بقره: ۱۷۳.

2.. بقره: ۱۸۵: «خدا براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد».

3.. حج: ۷۸: «و در راه خدا چنان‌که حق جهاد [در راه] اوست جهاد کنيد؛ اوست که شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است».


انسان در تراز قرآن
176

اخلاقي را برای تحريم خوک ارائه کرده‌اند؛ از جمله به باور محمدبن‌سيرين، از چهارپايان تنها خوک و الاغ هستند كه عمل قوم لوط را انجام مي‌دهند؛ و ازاین‌رو گوشت حمار را نبايد خورد که سرشت خبيث خود را هنگامي كه بر الاغ نري سوار شد، نشان می‌دهد؛ ازاین‌روست که این را رجس خوانده‌اند.۱

شراب نيز در همه اديان الهي حرام بوده، و هيچ آييني كه از تحريف بشر مصون مانده باشد، نوشیدن آن را جايز ندانسته است؛ چنان که در روايتي از امام رضا علیه السلام آمده است: «ما بعث الله نبياً الا بتحريم الخمر...: خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، جز آنكه شراب را در شريعت او حرام نمود».۲ در قرآن نيز حكمت تحريم شراب را با توجه به آيه (إنّما يريدُ الشَّيطانُ أنْ يوقِعَ بَينَكُم العَداوَةَ وَالبَغضاءَ فِي الخَمْرِ وَالمَيسَرِ وَيصُدَّكُم عَن ذِكِرِ اللهِ وَعَنْ الصَلاةِ...) ۳ مي‌توان ايجاد دشمني بين مؤمنان، مولّد كينه، بازداشتن از ياد خدا و نماز دانست؛ همچنین آيه (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)۴ نيز به دو نكته پیرامون تحريم شراب اشاره كرده است:

الف ـ ايمان و شراب‌خواری با هم سازگار نيستند؛

ب ـ نوشیدن شراب و انجام قمار در رديف بت‌پرستی است.

زیان‌های معنوی شراب‌خواري، مهمتر از زيان‌های جسمی و مادی آن است؛ در این باره دانشمندان غربی ثابت كرده‌اند كه جوان‌های

1.. الجامع لأحکام القرآن، ج۷، ص۷۸.

2.. تفسیر القمی، ج۱، ص۱۹۴.

3.. مائده: ۹۱.

4.. مائده: ۹۰.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5636
صفحه از 212
پرینت  ارسال به