اخلاقي را برای تحريم خوک ارائه کردهاند؛ از جمله به باور محمدبنسيرين، از چهارپايان تنها خوک و الاغ هستند كه عمل قوم لوط را انجام ميدهند؛ و ازاینرو گوشت حمار را نبايد خورد که سرشت خبيث خود را هنگامي كه بر الاغ نري سوار شد، نشان میدهد؛ ازاینروست که این را رجس خواندهاند.۱
شراب نيز در همه اديان الهي حرام بوده، و هيچ آييني كه از تحريف بشر مصون مانده باشد، نوشیدن آن را جايز ندانسته است؛ چنان که در روايتي از امام رضا علیه السلام آمده است: «ما بعث الله نبياً الا بتحريم الخمر...: خداوند هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، جز آنكه شراب را در شريعت او حرام نمود».۲ در قرآن نيز حكمت تحريم شراب را با توجه به آيه (إنّما يريدُ الشَّيطانُ أنْ يوقِعَ بَينَكُم العَداوَةَ وَالبَغضاءَ فِي الخَمْرِ وَالمَيسَرِ وَيصُدَّكُم عَن ذِكِرِ اللهِ وَعَنْ الصَلاةِ...) ۳ ميتوان ايجاد دشمني بين مؤمنان، مولّد كينه، بازداشتن از ياد خدا و نماز دانست؛ همچنین آيه (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)۴ نيز به دو نكته پیرامون تحريم شراب اشاره كرده است:
الف ـ ايمان و شرابخواری با هم سازگار نيستند؛
ب ـ نوشیدن شراب و انجام قمار در رديف بتپرستی است.
زیانهای معنوی شرابخواري، مهمتر از زيانهای جسمی و مادی آن است؛ در این باره دانشمندان غربی ثابت كردهاند كه جوانهای