151
انسان در تراز قرآن

درنگ در عناوين مذكور و تحليل درون‌مايههاي مفهومي و محتوايي آنها بیانگر اين مهم است كه در جهان‌بيني قرآني تقريباً هيچ عرصه و حوزهاي از شريعت اسلامي خالي از ممنوعيت يا محرمات نبوده و خطوط قرمز شريعت در قالب حرام حضور دارند. اگر اضلاع مثلث
شريعت را «بينش»، «فقه» و «اخلاق» تصور كنيم، در قرآن، حرام‌هايي را از هر سه نوع خواهيم يافت. از منظر زمان‌شناسيِ نزول نيز در بيشتر سورههاي مدني و اغلب سورههاي مكي، تحريم برخي رفتارها، كردارها، گرايش‌ها و اعيان محرمه وجود دارد كه البته حرامهاي رفتاري، بيشتر در سورههاي مدني بیان شده‌اند.

اينك به گزارش عناوين محوري و كلي حرامهاي قرآن با يادكرد آيات ميپردازيم؛ روشن است كه جستجوی كامل و تبيين يكايك موارد حرام، مجالي فراخ‌تر از اين مجموعه را ميطلببد.

الف ـ عقايد

از جمله اركان بنيادي اسلام، بُعد بينش يا اعتقادات آن است؛ از منظر قرآن، عقل بشري در تعقل و تحصيل آموزه‌هاي اعتقادي، هماره در چهارسوي احتياط، نسبيت، لغزش و تحير در حركت است؛ از همين‌رو عقل، نيازمند امداد معرفتي از منبعي ديگر است كه خطاناپذير نبوده و واقعِ امر را به عقل بنماياند؛ گزارههاي اعتقادي قرآني چنين نقش امدادي را براي عقل، هم در بُعد اثباتي و ايجابي و هم در بُعد نفي و سلبي ايفا نموده‌اند؛ ازجمله به خطاها و احتمالات نادرست و خلافِ حقيقت عقل‌ورزي در تشخيص باورهاي اعتقادي تذكر داده و بطلان چنين عقايدي را با ابراز انزجار، تهديد و ترعيب، نهي، نفي و رد اعلام كرده‌اند.


انسان در تراز قرآن
150

علامه عسگري با سبب نزول بودن ماجرای عسل مخالف بوده و این را با عظمت و حکمت الهی مغایر می‌داند که خداوند به خاطر چنین موضوع ناچيزی، ملائکه و مؤمنان صالح را به عنوان پشتيبان پيامبر معرفي کند؛۱ البته می‌توان گفت اين استدلال به بخش دوم سوره مربوط است؛ فرازی که درباره ماجرای یک راز بوده و پیامبر اظهار سر را تهديد کرده است؛ جز آنکه موضوع آيه نخست و دوم یکسان تلقی شوند؛ اما روایات، سبب نزول آن دو را متفاوت دانسته‌اند؛ برخي از مفسران کهن مانند ابن‌عباس و کلبي محتواي راز یاد شده در آیه دوم را مسئله خلافت دانسته‌اند؛۲ همچنین در روايتي از ابوهريره هرسه داستانِ ماريه، عسل و رازِ خلافت به عنوان يک داستان واحد در سبب نزول آيه، گزارش شده است؛۳ شوکاني نیز به اختلاف‌نظر مفسران، پیرامون سبب نزول آيه تصريح کرده و به نقل از «اسباب نزول واحدي»، دیدگاه بیشتر مفسران را داستان نزديکي با ماريه در خانه حفصه دانسته است.۴

گستره حرام در قرآن

مصداق‌های حرام در قرآن به لحاظ نوع و آمار، گستره و شمارگان زيادي را به خود اختصاص داده است؛ شمارگان عناوين كلي محرمات قرآني در يك پژوهش آماري افزون بر ۳۶۰ عنوان گزارش شده و ذيل هر عنواني دست‌کم چند آيه به عنوان مستند آمده است.۵

1.. احادیث عایشه ام المؤمنین، ج۲، ص۹۲.

2.. رک: الکشف والبیان، ج۹، ص۳۴۵.

3.. مجمع الزوائد، ج۷، ص۱۲۶.

4.. فتح القدير، ج۵، ص۳۳۹.

5.. فرهنگ قرآن، ج۱۰، ص۴۰۴ ـ ۴۸۴.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5624
صفحه از 212
پرینت  ارسال به