ندارد، چون تحريم برخي از همسران بر مرد يا تحريم برخي از لذتها با سبب يا بدون سبب، کاری قبيح نبوده و در شمار گناهان نيست؛۱ مهمترين موضوعي كه ذهن مفسران را در تفسير آيه نخست سوره تحريم به خود مشغول ساخته، كشف رفتار يا چیزی است كه پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله آن را به طور موقت بر خود حرام نمود.
تلاشهاي ادبي، روايي و تاريخي بسیاری از سوي قرآنپژوهان در پاسخ به اين مسئله صورت گرفته و در مجموع سه دیدگاه تفسيري، پیرامون موضوع یاد شده ارائه گردیده است:
در دیدگاه نخست، مراد، تحريم ماريه قبطيه از سوی پيامبر صلی الله علیه و آله بوده است: پيامبر صلی الله علیه و آله در روز اختصاصي عايشه با همسرش ماريه ـ در خانه حفصه ـ همبستر شد؛ حفصه با آگاهی از اين ماجرا، به پيامبر اعتراض کرد که رعايت حرمت و حق وي را نکرده است؛ پيامبر صلی الله علیه و آله نیز به خاطر جلب رضايت حفصه، نزديكي با ماريه را بر خود حرام کرد و از حفصه خواست اين راز را افشا نکند؛ اما بعدها پيامبر، حفصه را به خاطر افشاي راز خود برای عايشه و ديگر همسران ایشان، طلاق داد و از زنان ديگرش به مدت بيستونه روز دوری جست؛ این داستان را ابتدا ابنسعد در کتاب خود گزارش كرده۲ و سپس در منابع حديثي كهن اهل سنت بازتاب یافته است.۳
قرطبي به نقل از کياطبري گزارش كرده است كه میتوان گفت اطلاق «لم تحرم ما احل الله» حاکی است که موضوع، اختصاصی به داستان