چنين است كه مساجد به خداوند اختصاص داشته و در آنها نباید غير خدا را عبادت نمود؛ ولی اينكه برخی مراد از آن را مسجدالحرام دانستهاند و میگویند که برای این از آن به مساجد تعبير شده است كه قبله مساجد ديگر بهشمار میرود، دیدگاهی دور از ذهن است.۱
ابن عربي نیز تحت تأثیر نگرش عرفاني خود، مقصود از مساجد در آيه ياد شده را، مقام كمال هر قوهاي دانسته است كه همان هيئت اذعان و اعترافش براي قلب است كه به منزله سجده ميباشد.۲ چنانکه در روايتي از امام كاظم علیه السلام نيز مساجد بر اوصيا: تطبيق داده شدهاند.۳
چنان که از ظاهر آيات میتوان دریافت: (تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً)۴ سجده در نماز، متأخر از ركوع بوده و ركوع بر آن مقدم است. طبرسي مفهوم اين آيه را اخبار از فزونی نماز خواندن و مداومت بر آن دانسته است؛۵ ولی در ظاهرِ برخي از آيات، همانند (يا مَرْيَمُ اقْنُتي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدي وَ ارْكَعي مَعَ الرَّاكِعينَ)۶ سجده بر ركوع مقدم شده است؛ اين پیشی داشتن به معناي ترتيب نخواهد بود، زيرا كاربرد «و» در چنین مواردی به مفهوم یاد شده نيست؛ كاربرد «و» در اشياي متغاير همانند تثنيه در امور مشابه هم بوده و تنها باعث جمع و اشتراك دو چيز با يكديگر در امري ميشود. مراد آيه اين است كه حضرت مریم عليها السلام همانند سجدهگزاران و ركوعكنندگان عمل كند، نه اينكه دستوری باشد به مريم عليها السلام ـ كه در
1.. زبدة البیان، ج۱، ص۱۲۶ـ ۱۲۷.
2.. تفسیر (ابن عربی)، ج۲، ص۷۱۵.
3.. بیان السعادة، ج۴، ص۲۰۹.
4.. فتح: ۲۹.
5.. مجمع البیان، ج۱۰، ص۱۹۲.
6.. آلعمران: ۴۳.