121
انسان در تراز قرآن

قرآن در آيه (وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ) از سجده سايهها در بامدادان و شامگاهان خبر داده است؛۱ فعل «يسجد» نيز پیش از واژه (ظِلالُهُم) حذف شده و تقدير آن این است كه سايههاي اهل آسمان‌ها و زمين، خداوند را سجده می‌كنند؛ يعني به پیروی صاحبان سايه؛ البته می‌توان سجده را در اینجا به معناي مجازي آن دانست که مراد، انقياد آنها از اراده الهی باشد، چه مطابق ميل آنان بوده و چه نسبت به آن اكراه داشته باشند؛ مراد از انقياد آنان نیز كوتاه و بلند شدن سايه آنها و انتقال از يك جهت به جهت ديگر است؛۲ هرچند «باء» در «بالغدو» به معناي ظرفيت است؛ يعني در اين دو وقت سجده ميكنند؛ اما مقصود از آن دوام و استمرار است؛ زيرا سجده چه به معناي حقيقي و چه به معناي انقياد تكويني، اختصاصي به اين دو زمان ندارد، بلكه سايه‌ها در طول تمامي اوقات تسليم محض قدرت الهی بوده و تنها در اين دو زمان، گسترش یافته و حجم بزرگي پيدا ميكنند.۳

گياهان و درختان

در آيه (وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ) سجده، به دو پديده «نجم» و «شجر» نسبت داده شده است كه در بیان مراد از آن دو، ميان مفسران اختلاف نظر وجود دارد: از نگاه شیخ طوسي مراد از نجم در اينجا گياه رستني است كه ساقه‌ای نداشته باشد؛ اما برخي آن را ستاره آسمان دانسته‌اند؛

1.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۲۳۴.

2.. روح البيان، ج۴، ص۴۵۷.

3.. همان.


انسان در تراز قرآن
120

گوناگونی را در تبيين اين پديده ارائه كردهاند؛ سجده سایه از انعكاس اشعه خورشيد بر زمين ایجاد می‌شود؛ به این بیان كه انتهای شعاع خورشيد با قسمت سخت زمين برخورد کرده و سايه به حالت سجده بر روي زمين شكل ميگيرد؛ اين پدیده برايند نظامي بديع و دقيق است كه خداوند در بين خورشيد و زمين قرار داده است؛ خداوند چنانچه دو خورشيد را رو‌به‌روی هم قرار می‌داد، سايهها از بين ميرفتند؛ همچنین اگر رويه زمين را همانند آب شفاف و روشن قرار ميداد، اساساً بر روي آن سايه‌اي روشن شكل نمي‌گرفت و اين از رمز و رازهای الهی است كه با دقت ابداع شده است؛ چنان که تمامي موجودات زميني از اين ويژگي برخوردار بوده و به نوعي نيازمند آن هستند.

بیان یاد شده شهادتی رمزگونه بر وحدانيت خداوند و شايستگي پروردگار براي سجده شدن بوده و نشانه‌اي است براي كساني كه از سجده براي خدا خودداري ميكنند؛ هدف از چنین استدلال رمزگونه‌ای، آگاهي دادن بر صنع الهی است كه چگونه مطابق نظامي هماهنگ و منسجم آفريده شده است.

تحلیل دیگر از سجده سایه‌ها اين است كه همه اشيا به خداوند سجده ميكنند؛ زيرا سايه آنها در هر جا كه باشند بر روي زمين قرار گرفته و بتان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند؛ چرا كه آنها نيز مكاني معين داشته و حتي اگر داخل خانه‌اي هم باشند، سايه آنها در خانه محو می‌شود.۱

1.. التحریر والتنویر، ج۱۳، ص۱۱۱ ـ ۱۱۲.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5597
صفحه از 212
پرینت  ارسال به