سُلَيْمانَ وَ كُلاًّ آتَيْنا حُكْماً وَ عِلْماً وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ يُسَبِّحْنَ وَ الطَّيْرَ وَ كُنَّا فاعِلينَ)۱ دارای مضمونی مشابه آنچه بیان شد هستند.۲
در تحليل شيخ طوسي، این فراز از آيه ۱۸ سوره حج: (مَن فی السَّمَاوَاتِ وَ مَن فی الْأرْضِ) به عقلاء و مؤمنان، و بخش دوم به ساير موجودات آسماني و زميني كه از جنس انسان نيستند اشاره دارد؛ وی از دو تعبير سجود عقلاء و سجده جمادات بهره جسته و گونه نخست را خضوع اختياري در برابر خداوند و اطاعت وي دانسته و گونه دوم را به خضوع ذاتي آنها در برابر خداوندي كه مالك همه امور است معنا میکند؛ ظاهر آيه هرچند عام است، اما مقصود از آن در صورتي كه سجده در آيه را به معناي عبادت و خضوع بدانیم، خاص خواهد بود؛ زیرا روشن است که گروه زيادي از مردمان به خداوند کافر هستند.۳
برخی از مفسران در پاسخ به اين اشكال كه عام بودن بخش نخست آيه، با بخش (كَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ) قابل جمع نیست، سه توجيه ارائه کردهاند كه از جمله اینکه هرچند، آيه در باره همه انسانها عموميت دارد، اما بعضي از آنان در ظاهر سجده را ترك ميكنند، يعني به ظاهر سجده نکرده ولي ذاتاً سجده میکنند؛ ولی ظاهر و باطن مومن در سجده يكي است.۴
مفهوم آيه ۲۲ سوره حج را میتوان در آيه (وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي
1.. انبيا: ۷۹: «پس آن [داورى] را به سليمان فهمانديم، و به هريک [از آن دو] حکمت و دانش عطا کرديم، و کوهها را با داوود و پرندگان به نيايش واداشتيم، و ما کنندۀ [اين کار] بوديم».
2.. مفاتیح الغیب، ج۲۳، ص۱۹.
3.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۰۱ـ ۳۰۲.
4.. مفاتیح الغیب، ج۲۳، ص۱۹.