یاد شده از سجده، مطلقا در مورد غير خدا روا نيست.۱ همچنين سجده در آيه (أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ)۲ از نوع خضوع و تواضع، معنا شده است.۳
دوم. گونه دیگر، سجده تحيت و تكريم است، بدون ابراز اعتقاد به الوهيت؛ همانند سجده فرشتگان بر آدم علیه السلام و سجده يعقوب و فرزندانش به يوسف:؛ اين گونه از سجده از نگاه بیشتر اندیشمندان اسلامی تا عهد بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله مباح بود۴ و اصحاب ايشان با مشاهده سجده درخت و شتر براي پيامبر صلی الله علیه و آله با خود گفتند كه ما براي سجده آن حضرت اولي هستيم و پيامبر در پاسخ آنان فرمود كه سجده جز براي خداوند جایز نیست و در پی آن از سجده براي بشر نهي كرده و مصافحه را جایگزین آن نمودند؛۵ سجده به معناي تحيت در برخي از آيات بهكار رفته است؛ مانند (خَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا)۶؛۷ ماده «خرّ» در اين آيه به معناي مرور است، نه سقوط و افتادن.
ستایشگران
در نگرش قرآنی، ستایش خداوند اختصاصی به انسان نداشته و تمام هستی، پیوسته به زبانی و حالی به ستایش خداوند مشغول هستند.
1.. التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج، ج۱، ص۱۳۴؛ الجامع لأحکام القرآن، ج۱، ص۲۰۱ ـ ۲۰۲.
2.. حج: ۱۸.
3.. لسان العرب، ج۶، ص۱۷۷.
4.. الجامع لأحکام القرآن، ج۱، ص۲۰۱.
5.. التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج، ج۱، ص۱۳۴؛ الجامع لأحکام القرآن، ج۱، ص۲۰۱ ـ ۲۰۲.
6.. یوسف: ۱۰۰.
7.. لسان العرب، ج۶، ص۱۷۷.