115
انسان در تراز قرآن

رعد و ۴۹ سوره نحل به معناي صلاة، در آیه ۲۱۹ سوره شعراء به معناي پيامبران، در آیه ۶ سوره الرحمان به معناي انقياد و تسليم، در آیه ۱۶۱ سوره اعراف به معناي ركوع و در آيات ۱۹ سوره علق، ۶۲ سوره نجم، ۳۷ سوره فصلت و ۲۵ نمل، به معناي سجده شرعي به‌كار رفته است.۱

سجده همچنین در اصطلاح فقهي قرار دادن پيشاني بر زمين۲ به قصد تعظيم و عبادت خداوند،۳ با شرايطي خاص،۴ در جهتي معين در حالت نماز و غير آن بوده و دارای انواع گوناگونی مانند: سجده نماز، سجده قضاء، سجده سهو، سجده تلاوت، سجده شكر و سجده براي غير خداست.۵

گونه‌ها

نخست. گونه نخست، سجده به قصد عبادت و پرستش است كه اختصاص به خداوند داشته و ظهور بيروني آن دو گونه است: يكي با قرار دادن پيشاني بر زمين در هنگام نماز، یا در تلاوت قرآن، یا سجده شكر و سهو؛۶ ديگری با اظهار خضوع در برابر اراده الهي، همان‌گونه كه در آيات (وَالنَّجْمُ وَ الشَّجَرُ يَسْجُدانِ)۷ و (وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال)۸ آمده است؛ هر دو گونه

1.. الوجوه و النظائر، ج۱، ص۴۲۸.

2.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۴۸؛ القاموس الفقهي، ص۱۶۷.

3.. روح البيان، ج۱، ص۱۴۰؛ تفسیر القرآن الکریم، ج۳، ص۵.

4.. مصطلحات الفقه، ص۲۹۶.

5.. همان، ص۲۹۶ـ ۲۹۹.

6.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۴۸.

7.. الرحمن: ۶.

8.. رعد: ۱۵.


انسان در تراز قرآن
114

در اصطلاح قرآني، اصل سجده در نگاه پژوهشگرانی چون راغب اصفهاني۱ و شعراني۲ به معناي فروتني و اظهار تذلل در مقابل يك شيء است كه در فرهنگ قرآني به طور اختصاصی براي تذلل و عبادت خداوند به‌کار می‌رود؛ البته گروهی دیگر نیز اصل واحد اين ماده را كمال خضوع به گونه‌اي كه اثري از انانيت نفس باقي نماند معنا کرده‌اند؛۳ در دیدگاه اخیر، حقيقت سجده عبارت است از خضوع تام با تسليم كامل، که گاه به اظهار زبانی ـ گفتاری همراه است و گاه به اظهار عملي يا به خضوع قلب، به گونه‌اي كه آثار آن در اعضا و جوارح نمايان شده يا به انقياد و اطاعت‌پذيري از مسير طبيعي و تكويني بینجامد.۴

معناي تذلل و تسليم، دارای كاربردي عمومي در قرآن بوده، در مورد انسان، حيوان و جمادات به‌کار می‌رود و به دو گونه اختياري و تسخيري تقسيم‌پذیر است؛ گونه نخست، تنها به انسان اختصاص دارد، مانند آيه۶۲ سوره نجم؛ و گونه دوم، بين انسان، حيوان و نبات مشترک است؛ همچنان که آيات ۱۵ سوره رعد و ۴۸ سوره نحل بر اين معنا دلالت دارند؛ اين سجده در حقيقت نوعي دلالت صامتي است كه يادآور مخلوق بودن آنها و وجود آفريدگاري حكيم بر آنها است؛ در آيه ۴۹ سوره نحل هر دو گونه اختياري و تسخيري سجده به‌کار رفته است.۵ ماده سجده در قرآن وجوه معنايي پنجگانه‌اي دارد؛ در آيات ۱۵ سوره

1.. مفردات الفاظ القرآن، ص۳۹۶ـ ۳۹۷.

2.. نثر طوبي، ج۱، ص۳۴۳.

3.. التحقیق فی کلمات القرآن، ج۵، ص۵۰.

4.. همان، ص۵۲ ـ ۵۳.

5.. مفردات الفاظ القرآن، ص۳۹۶ـ ۳۹۷.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5663
صفحه از 212
پرینت  ارسال به