107
انسان در تراز قرآن

ضلال را در بر می‌گیرد؛ به ‌اين ‌ترتيب هر كسی در آخرت در خط همان رهبری قرار خواهد گرفت كه در دنیا راه او را برگزیده بود. در حقیقت این آیات يكی از اسباب تكامل انسان را بيان می‌کنند و هشداری است به همه افراد بشر كه در انتخاب رهبر خویش بسیار دقيق و سخت‏گير بوده و زمام فكر و برنامه خود را به دست هركس نسپرند.۱

چهارم. از آنجا که امام، انعکاس دهنده ارزش‌های امت خويش و تجسم بخش آنها در هر فرد از افراد امت است و بنابراين واجب است كه پيشوا از خود امت باشد؛ هر پيشوايی كه از امت برنخيزد از زمینه لازم برای بقا و دوام برخوردار نخواهد بود.

پنجم. حشر مردمان در قيامت بر اساس هاديان و امامان انجام ميپذيرد و اين يکي از اصول و سنن الهی در چگونگي حسابرسي به عملکرد انسانهاست.

1.. تفسیر نمونه، ج‏۱۲، ص۲۰۱ ـ ۲۰۲.


انسان در تراز قرآن
106

برخي از مفسران اهل سنت نيز تاکيد کردهاند که برابر اين آيه، صادقان باید از ویژگی عصمت از لغزش برخوردار بوده و رتبه ايماني و هدايتي آنان بالاتر از ديگر مؤمنان باشد.۱ اما اينکه گروهی از آنان پنداشته‌اند که مراد از صادقان مجموع امت اسلامي است، با ظاهر قرآن ناسازگار بوده و مخالف با تجربه تاريخي از وضعيت فرقه‌ها و مذاهب اسلامي است که گاه اختلاف آنان به طرد و تکفير يکديگر ميانجامد.

سوم. از آنجا که مقام راهبري، مقامی بسیار حساس و مهم بوده و در سعادت و شقاوت اخروي و دنيوي انسان تأثیرگذار است، باید دقت و احتياط بسيار زيادي در تشخيص راهبر راستين و الهی به عمل آيد؛ چنان که در انتخاب راه نیز بايد شناخت و دقت کافی مبذول داشت؛ زیرا راهبران دروغين بنا به دلايل متعددي چون عصبيت، تکبر، عناد و ... ممکن است خود را نزد افراد ساده لوح به عنوان راهبر الهی جا بزنند؛ به سخن ديگر، پيوند «رهبری» و «پيروی» در اين جهان به‌طور كامل در جهان دیگر منعكس می‏شود و بر اساس آن گروه‏هايی كه اهل نجات و اهل عذابند مشخص می‏گردند.

گر چه بعضی از مفسران، «امام» را در آیات پیش‌گفته، تنها به معنی پيامبران دانسته، و بعضی دیگر به معنی كتاب‌های آسمانی، یا به معنی علما و دانشمندان تفسير کرده‌اند، ولی روشن است كه امام در اينجا گستره معنایی وسيعی دارد كه هر پيشوايی‏، خواه از پيامبران و ائمه هدی: و خواه دانشمندان و كتاب و سنت و همچنين ائمه كفر و

1.. مفاتیح الغیب، ج‏۱۶، ص۱۶۷.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5865
صفحه از 212
پرینت  ارسال به