فرمان ما هدايت میكردند، و به ايشان انجام كارهای نيك و برپاداشتن نماز و دادن زكات را وحی كرديم و آنان پرستنده ما بودند».(وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أئِمَّةً يَهْدُونَ بِأمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ):۱«و چون شكيبايی كردند و به آيات ما يقين داشتند، برخی از آنان را پيشوايانی قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت میكردند».
در توضیح واژه «امام» در اين آيات، علامه طباطبائي مينويسد:
كلمه «امام» به معنای مقتداست و خدای سبحان، افرادی از بشر را به اين نام ناميده كه جامع آنان اين است كه بشر را با امر خدا هدايت میكنند؛ همچنان كه در باره ابراهيم علیه السلام اين اسم را به كار برده و فرمود: (إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً)۲ و در باره سايرين فرموده است: (وَ جَعَلْناهُمْ أئِمَّةً يَهْدُونَ بِأمْرِنا)۳ افراد ديگری را كه مقتدا و رهبر گمراهانند ائمه كفر خوانده و فرمود: (فَقاتِلُوا أئِمَّةَ الْكُفْرِ)۴ و نيز تورات را امام خوانده و فرمود: (وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسی إِماماً وَ رَحْمَةً)۵ و چه بسا از آن استفاده شود كه كتابهای آسمانی كه مشتمل بر دين تازه و شريفند مانند كتاب نوح و ابراهيم و عيسی و محمد: همه امام باشند؛ و نيز لوح محفوظ را امام خوانده و فرمود: (وَ كُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ)۶.۷