عقلانيت، تکليف و رستاخيز
از دیدگاه برخی از مفسران، اعطای عقل به انسان، نمود آفرینش احسن اوست؛ در این نگاه، خداوند در هيچیک از مراحل خلقت پيشين انسان از تعبير «تبارکالله» جز در مرحله پاياني آفرينش وي يعني اعطاي عقل استفاده نکرده است و اين نشان ميدهد که کاربرد چنین تعبیری تنها به پاس اعطاي اين فضيلت بوده است.۱ جمله (ثُمَّ أنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ) نیز اشاره به راز تمايز انسان از ديگر گونههای حيوانی به خاطر برخورداری از تکامل عقلانی در اوست؛ داشتن تکليف و اختصاص يافتن رستاخيز پس از مرگ به انسان براي حسابرسي اعمال نیز از دیگر موارد این تمایز است.۲
کرامت و فضيلت انسان
کرامت و فضیلت اعطا شده به انسان از سوی خداوند، او را در هستی ممتاز، و شایسته برخورداری از عنوان «آفریده احسن» نموده است.
چنانکه در آيات قرآن آمده است، کرامت، ويژگي ذاتي خداوند بوده و هماره ربوبيت کريمانه از آن «الله» بيان شده است،۳ با اينحال خداوند به انسان نيز کرامت بخشيده و با آن او را بر ديگر آفریدگان برتري داده است.۴ قرآن در آيه (وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ
1.. من هدی القرآن، ج۸، ص۱۶۱.
2.. التفسير الحديث، ج۵، ص۳۰۹ ـ ۳۱۰.
3.. ر.ک: (وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ) (علق: ۳ ـ ۵)؛ (فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَريمِ) (مؤمنون: ۱۱۶)؛ (يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَريمِ) (انفطار: ۶).
4.. ر.ک: مفاتیح الغیب، ج۲۱، ص۳۷۳ـ ۳۷۵ ؛ تفسیر من وحی القرآن، ج۱۴، ص۱۷۹؛ في ظلال القرآن، ج۴، ص۲۲۴۱؛ التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج، ج۱۵، ص۱۲۶.