29
انسان در تراز قرآن

فقدان عقلانيت

بهره نداشتن از عقل و فقدان ژرف‌اندیشی، دلیل دیگری است که برخی از مفسران به آن به عنوان دلیل انکار معاد اشاره کرده‌اند. در نگرش این مفسران، مراد از «ذکر» در اين آیه تدبر و تفکر است و تذکر در مقابل نسيان نيست؛ همانند آيه (أوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءكُمُ النَّذِيرُ)۱ که از اضافه ذکر به خردمندان (اولوا الالباب) به دست می‌آید که مراد، نظر و انديشه است.۲ در اين نگره، انسان اگر می‌اندیشید، در باور به امکان معاد ترديدی نميکرد؛ زيرا آفرينش آغازين انسان بسيار شگفتآورتر از جمع کردن مواد متلاشي شده و تبديل آن‌ها به حالت پيشين است.۳ ازاين‌رو انتظار نمی‌رود انساني که خداوند وي را به ادراک عقلي تجهيز کرده است، وقوع معاد را بعيد پندارد.۴ استفاده از واژه «انسان» در آيه، اشاره به اين نکته است که استعداد و ذکاوت خدادادي انسان اقتضا ميکند که در مقابل اين پرسش، بی‌تفاوت نمانده و پاسخ را در بازخواني آفرينش نخست انسان بيابد، درغيراين‌‌صورت حقيقتِ انسانيت خويش را به کار نبرده است.۵

برای دستيابي به پاسخ اين پرسش ابتدا می‌پذيريم رستاخيز انساني در قيامت مفهومی است که در ذهن و باور بشري نمی‌گنجد، زيرا با آن الفتي ندارد؛ ولی چنانچه انسان بين آغاز آفرینش خود و پايان آن

1.. فاطر: ۳۷.

2.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۴، ص۳۱۷ و ج‏۷، ص۱۴۰؛ مجمع البیان، ج‏۶، ص۸۰۶.

3.. تفسیر کنز الدقائق، ج‏۸، ص۲۵۴.

4.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۴، ص۸۷ .

5.. الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل، ج‏۹، ص۴۸۵.


انسان در تراز قرآن
28

انکار و شگفتی انسان از امکان حيات پس از مرگ است.۱ در ادامه، گزاره (أَوَ لَا يَذْكُرُ الاْءِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئا)۲ فقدان تذکر در خلقت اوليه را به انسانِ منکر معاد نسبت مي‌دهد، که این خود ميتواند علت پنداره ترديد و انکار وي باشد. به دیگر سخن، خداوند در مقام پاسخ به اين انسان، آفرينش پيش از مرگ او را يادآور شده و ميفرمايد: «آيا انسان به ياد ندارد که پيش از اين ما بوديم که انسان را آفريديم در حالي که هيچ بود؟».

خاستگاه ترديد

در اينکه چرا انسان دچار چنين ترديد و انکاری نسبت به معاد ميشود، مفسران با توجه به آيات ياد شده، توجیه گوناگونی ارائه کرده‌اند که مهمترين آنها عبارتند از:

نسيان

در نگاه برخي از مفسران، دليل ترديد يا انکار معاد از سوی برخی از انسانها، فراموشي است؛ از اين منظر، اساساً راز نامگذاري «انسان» در اين است که عهد الهی را فراموش ميکند؛ بر این باور، اصل واژه انسان «انسيان» از ريشه نسيان ميباشد. در آيه مورد بحث نيز يادکردِ «ذکر» در جمله «اوَ لا يَذكُرُ» تأييدي بر اين معناست. نسيان انسان به این معناست که دلایل آفاقي و انفسي را در اينکه چگونه برانگيخته خواهد شد، فراموش کرده است.۳

1.. التحریر والتنویر، ج‏۱۶، ص۶۶ ـ ۶۷.

2.. مريم: ۶۷.

3.. الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۱۸، ص۳۶۱ ـ ۳۶۲.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5795
صفحه از 212
پرینت  ارسال به