199
انسان در تراز قرآن

پشت سرشان و از طرف راست و چپشان بر آنها می‏تازم؛ و بيشترشان را شكرگزار نخواهی يافت»؛ چنان که در اين آيه آمده است شيطان نخستين پايه‏گذار مكتب جبر بود؛ او برای تبرئه خويش، نسبت جبر به خداوند داد و گفت: چون تو مرا گمراه ساختی، من نيز در گمراهی نسل آدم كوشش خواهم كرد.

گرچه بعضی از مفسران، اصرار دارند كه جمله «فبما اغويتنی» را به گونه‌ای تفسیر کنند كه مفهوم آن جبر نباشد، ولی با این همه باید گفت که ظاهر جمله، حاکی از مفهوم جبر است و گواه بر اين سخن، حديثی است از امير مؤمنان علی علیه السلام که هنگام بازگشت از نبرد صفين، پيرمردی از «قضا و قدر» سؤال كرد و حضرت در پاسخ فرمود: آنچه انجام داديم همه قضا و قدر الهی بوده، پيرمرد چنين پنداشت كه منظور همان مسئله «جبر» است؛ ولی حضرت علی علیه السلام با شدت تمام، او را از اين پندار باطل بازداشت و ضمن سخنان مفصلی به او فرمود: «تلك مقالة اخوان عبدة الاوثان و خصماء الرحمن و حزب الشيطان: اين گفتار بت‏پرستان و دشمنان خدا و حزب شيطان است»؛ سپس قضا و قدر را به معنای قضا و قدر تشريعی، يعنی فرمان‌ها و تكاليف پروردگار تفسير فرمود؛ و از اينجا می‌توان دریافت نخستين كسی كه دم از مكتب جبر زد شيطان بود؛ سپس شيطان، برای تاييد و تكميل گفتار خود، افزود كه نه تنها بر سر راه آنها كمين می‏كنم، بلكه از پيش‏رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ، از چهار طرف به سراغ آنها می‏روم و اكثر آنها را شكرگزار نخواهی يافت: (ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ).


انسان در تراز قرآن
198

برخی از نويسندگان اسلامی نیز در این باره دچار خطا شده و نوشته‏اند كه آدم در آغاز برهنه بود! چنین خطای آشکاری بی‌گمان با اثرپذیری از نوشته‏های تورات رخ داده است.۱

دشمنی در دنيا

تدوام دشمني ابليس با انسان در دنيا نيز بارها در آيات، مورد تأکيد قرار گرفته است؛ چنان که از تعبیر جانشين آن يعني «شيطان» بهره برده است؛ همچنان که گاه در بيان اين هشدار، عموم مردمان را مورد خطاب قرار می‌دهد؛۲ گاه نیز، گروه مؤمنان۳ و گاه انسان را به طور کلی مورد خطاب قرار داده است.۴

قرآن در بیان جدي بودن و استمرار دشمني ابليس با انسان در دنيا می‌گوید: (قَالَ فَبِمَا أغْوَيْتَنی لَأقْعُدَنَّ لهَُمْ صرَِاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لأتِيَنَّهُم مِّن بَينْ‏ِ أيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أيْمَانهِِمْ وَ عَن شَمَائلِهِمْ وَ لَا تجَِدُ أكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ)۵: «گفت: ”پس به سبب آنكه مرا به بيراهه افكندی، من هم برای [فريفتن‏] آنان حتماً بر سر راه راست تو خواهم نشست“؛ آن‌گاه از پيش رو و از

1.. تفسیر نمونه، ج‏۶، ص۱۱۶ ـ ۱۱۸.

2. . بقره: ۱۶۸: «(يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ)؛ اى مردم! از آنچه در زمين است حلال و پاكيزه را بخوريد، و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست».

3. . بقره: ۲۰۸: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ)؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، همگى به اطاعت [خدا] درآييد، و گامهاى شيطان را دنبال مكنيد كه او براى شما دشمنى آشكار است».

4. . يوسف: ۵: (إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ)؛ «شيطان براى آدمى دشمنى آشكار است».

5.. اعراف: ۱۶ ـ ۱۸.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5733
صفحه از 212
پرینت  ارسال به