185
انسان در تراز قرآن

آتش جوهر لطيف نوراني و خاك جسم كثيف ظلماني است.۱ وی آثار و ويژگي‌هاي هر دو را در ذهن خود مقايسه كرد و به برتري آتش بر خاك حكم نمود؛ ازاين‌رو گروهی از مفسران مستند به اين استدلال آن را نخستین قياس دانستهاند كه به حقيقت اصابت نكرد؛ چرا كه ویژگی‌های آدم، مانند آفرینش به دست الهی، نفح روح، امر به سجده فرشتگان به او، تعليم اسماء به وي و ديگر كراماتش ناديده گرفته شد؛۲ اين معنا در آيه (وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا الّا إِبْليسَ قالَ أ أسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طيناً)؛۳ نيز آمده است كه ابليس با استفهام انكاري به برتری و اشرف بودن اصل وجودي خود نسبت به آدم، به عنوان بهانه سجده نکردنش استدلال كرده است.۴

در نگاه برخی از مفسران، دليل سجده فرشتگان براي آدم، تنها ويژگي‌هاي طينت وي و شرافت آفرینش بی‌واسطه او از سوی خداوند نيست، بلكه فضيلت آدم بر فرشتگان به دليل اختصاص وي به دميدن بی‌واسطه روح الهی در او از سوي خداوند بوده است كه به اضافه تشريفيه در آيه ۷۲ سوره ص به آن اشاره می‌شود؛ همچنين اختصاص‌یافتن آدم به تجلي خدا در وجود وی هنگام نفخ روح، چنان که در روايت «انّ الله تعالي خلق آدم فتجلي فيه» به آن اشاره شده است؛ و اين راز سجده فرشتگان به آدم حاکی است که سجده آنان پس از نفخ

1.. تفسیر روح البیان، ج۳، ص۱۸۱.

2.. تفسیر الطبری، ج۵، ص۱۷۲.

3.. اسرا: ۶۱: «و هنگامى را که به فرشتگان گفتيم: ”براى آدم سجده کنيد“؛ پس [همه] جز ابليس سجده کردند؛ او گفت: ”آيا براى کسى که از گل آفريدى سجده کنم؟“».

4.. مجمع البیان، ج۵، ص۶۵۷.


انسان در تراز قرآن
184

برخي از مفسران، امتناع ابليس را چنين تصويرسازي كردهاند كه هنگام سجده فرشتگان، ابليس به آدم پشت كرد و چنان که گفته‌اند صد یا پانصد سال كه فرشتگان در سجده بودند به همان حالت ايستاده و همان‌جا حضور داشت؛ هنگامی که فرشتگان سر از سجده برداشتند و ابليس را ايستاده ديدند که پشيمان سرپیچی از امر الهی نیست و همچنان قصد اطاعت را ندارد، دوباره تصميم گرفتند خداوند را سجده كنند؛ ازاين‌رو فرشتگان دوبار سجده کرده که یک بار سجده براي آدم و بار دوم براي خداوند بود و ابليس در همين حالت آنان را مشاهده ميكرد و از سجده خودداری می‌نمود؛ ازاين‌رو پروردگار صفت و حالت، صورت و هيئت او را تغيير داد و از هر قبيحي قبيح‌تر شد.

از نگاه برخی، خداوند او را مسخ كرد و بدنش به شكل خوک و چهره‌اش به سان ميمون در آمد؛ هرچند شیطان بیش از مسخ شدن نسلي نداشت، ولي چون با درخواست مهلت وي موافقت گردید، ازآن‌پس دارای نسل شد؛۱ شايان ذكر است كه اين تصوير و لوازم آن از اجتهادات مفسران بوده و در ظاهر آيات، دلالتي بر آنها وجود ندارد.

آيه (قالَ أنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ)۲ خبر خداوند از پاسخ ابليس در سجده نکردن به آدم است كه در تصور ابليس مانعي جدي و استوار بر پیروی نکردن از امر الهی شد و آن عبارت از برتري آفرینش ابليس از آتش بود و حال آنکه آدم از گِل آفریده شده است؛

1.. ر.ک: تفسیر روح البیان، ج۱، ص۱۴۱ـ ۱۴۲.

2.. أعراف: ۷: «گفت: من از او بهترم؛ مرا از آتشى آفريدى و او را از گِل آفريدى».

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5913
صفحه از 212
پرینت  ارسال به