در اين ميان آنچه مهم است اختلاف نظر فقيهان و مفسران در خاستگاه و مستند تحريمهاي جزئي است كه در نصوص قرآني از سوي برخي از انبيا گزارش شده و در پی آن در كتابهاي فقهي و تفسيري نیز مورد بررسي و گفتگو قرار گرفته است؛ دليل اين اختلاف نظر، ظهور معنايي برخي از آيات قرآن كريم است كه در نگاه ابتدايي شاید بتوان از
آنها نوعي حق تحريم را براي برخي از پيامبران برداشت نمود؛ آيه (كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلاًّ لِّبَنِى إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَاءِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ)۱ در باره حضرت اسرائيل علیه السلام و آيه (يا أيُّهَا النَّبی لِمَ تُحَرّمُ ما احَلَّ اللَّهُ لَكَ)۲ در باره حضرت محمد صلی الله علیه و آله، آياتي هستند كه چنين برداشتهايي از مفهوم نهايي آن، از سوی مفسران شیعه و سنی ارائه شده است كه در ادامه به آن ميپردازيم.
قرآن در آيه (ياأيُّهَا النَّبی لِمَ تُحَرّمُ ما احَلَّ اللَّهُ لَكَ) به مسئله تحريم پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله پرداخته است؛ نامگذاري اين سوره به «تحريم» به دليل اهميت محتواي آيه مزبور در باره حرام نمودن حلالي از سوي پيامبر صلی الله علیه و آله بوده است؛ اين سوره همواره از زمان نزول، مورد توجه مفسران صحابه، تابعان و قرآنپژوهان قرار گرفته و روايات متعددي در پیوند با آن در منابع شیعه و سنی گزارش شده است؛ متكلمان اسلامي نيز در بحث نبوت به اين بحث پرداختهاند.
از متكلمان شيعي، سيدمرتضي بر اين باور است كه آيه پیشگفته دلالتي بر وقوع گناهي از سوی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، حتي گناه صغيره