135
انسان در تراز قرآن

منع قهري، منع عقلي، منع شرعي تسخير الهی يا سلطه شخص لازم‌الاطاعه باشد؛۱ ازاین‌رو، ممکن است متعلق حرام، امري تكليفي، غيرتكليفي، تكويني و یا قهري باشد.۲

در امكان تعلق حكم حرمت به اعيان اشياء و ذوات شخصيه، واژه‌شناسان اختلاف‌نظر دارند؛ برخي از آنان بر اين باورند كه اعيان و افعال، به‌طور يكسان و به گونه‌ای حقيقي، از شايستگي توصيف به حليت و حرمت برخوردارند؛ از‌این‌رو متعلق حرام گاه فعل است و گاه عين.۳ در این رویکرد معناشناختي، «فعل حرام» فعلي است كه تحصيل و اكتساب آن ممنوع است؛۴ و «عين حرام»، به ذات يا شیئی گفته می‌شود كه تصرف و انتفاع از آن ممنوع باشد.۵ در مقابل رویکرد پیش‌گفته، معاني شرعيه (مانند حرمت و حليت)، از صفات اعيان نبوده و وصف ذات موصوف قرار نميگيرند؛ براي مثال، در اين ديدگاه، گزاره «شراب حرام است» به اين معنا نيست كه ذات شراب حرمت دارد، بلكه حرمت در اين گزاره به «نوشيدن شراب»، در سخن شارع تعلق گرفته است؛۶ از نگاه طرفداران این ديدگاه، تحريم از صفات اعيان نيست و «اعيان»، مورد تحريم و تحليل قرار نميگيرند و تنها «تکاليف» امر و نهي به «افعال» مکلفان تعلق می‌گیرد۷ و در صورت اضافه شدن حکم به

1.. مفردات الفاظ القرآن، ص۱۱۴ ـ ۱۱۵.

2.. مواهب الرحمن في تفسير القرآن، ج۲، ص۳۰۶.

3.. الكليات، ص۴۰۵.

4.. همان، ص۴۰۴.

5.. ترتيب إصلاح المنطق، ص۱۲۴.

6.. الکلیات، ص۴۰۵.

7.. احکام القرآن، ج۱، ص۱۳۰.


انسان در تراز قرآن
134

مرزها و ارتکاب این ممنوعیتها برحذر داشته است. شاید برای علاقمندان به مطالعات قرآنی، پرسش‌هایی در باره چرایی این مرزها و دلایل وجود آنها در مسیر حیات انسانی مطرح باشد که با مطالعه این فصل میتوان به آنها پاسخی درخور داد.

حرام؛ مرزهای شریعت

حرام، تعبیری متداول و رایج برای اشاره به مرزهای شریعت در ادبیات قرآنی و اسلامی است و در عرف جامعه اسلامی نیز اصطلاحی فراگیر در این معنا به‌شمار می‌رود؛ چنان که دین‌داران برای اشاره به محدودیت و ممنوعیت‌های شرعی در موارد گوناگون از این اصطلاح استفاده می‌کنند؛ البته تعبیر قرآنیِ حدود الهی نیز بدان اشاره دارد؛ هر چند حدود یاد شده اختصاصی به حرامها ندارند.

هدف فصل حاضر بازشناسی مفهوم حرام، خاستگاه و گستره آن در منطق قرآنی با هدف ارائه نظریه قرآنی در این باره است.

معناشناسی حرام

«حرمت» در لغت از ريشه «حِرم» و برگرفته از ماده «ح رَ مَ» به معناي «منع» است.۱ «حَرام» بر وزن فَعال از همين ماده، به رفتار يا چیزی گفته ميشود كه حكم حرمت بدان تعلق یافته و انجام آن ممنوع باشد؛۲ «حلال» نیز ضد حرام است.۳ خاستگاه ممنوعيتِ فعل حرام ممكن است

1.. لسان العرب، ج۳، ص۱۳۸.

2.. العين، ج۳، ص۲۲۲؛ النهاية، ج۱، ص۳۷۳.

3.. الصحاح، ج۴، ص۱۶۷۲.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5698
صفحه از 212
پرینت  ارسال به