93
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

نفی جبر و تبیین جایگاه تکلیف در افعال بندگان است، بر وجود استطاعت و قدرت انجام فعل پیش از تکلیف و امر و نهی تأکید شده است. همه این گزارش‌ها در این نکته مشترک‌اند که فاعل، پیش از تکلیف و پیش از انجام فعل، ابزار و مقدمات فعل را در اختیار دارد. در حقیقت این مقدار از استطاعت - که مورد تأکید قدریان و معتزله نیز بود - تأمین‌کننده اختیار و حریت انسان است و انکار آن، مستلزم پذیرش جبر و متهم کردن خداوند خواهد بود.

به بیان دیگر یک معنای استطاعت، قدرت بر انجام فعل است که از سوی خداوند به بندگان اعطا می‌شود؛ این قدرت، تکلیف‌ساز و مقوم مفهوم اختیار است و باید پیش از تکلیف به فرد داده شود. با انکار اصل قدرت و یا انکار تقدم آن بر فعل و یا تکلیف، به حوزه جبر کشیده می‌شویم. از این‌رو در روایات برای نفی جبر و اثبات تکلیف، استطاعت به معنای قدرت برفعل را تأیید و تأکید کرده‌اند و البته زمان اعطای این استطاعت، قبل از فعل است.

امام صادق علیه السلام در پاسخ عبدالرحیم قصیر که از استطاعت پرسیده بود، فرمود:

۰.خداوند انسان را آفرید و در او ابزار و سلامتی قرار داد و این همان قدرت و توانی است که فرد به وسیله آن حرکت می‌کند و فعل را انجام می‌دهد.۱

در گزارش‌های دیگری نقل شده که فرمود:

۰.هیچ بنده‌ای فاعل و حرکت‌کننده نیست، مگر اینکه استطاعت آن فعل را داشته باشد. هرگز فاعلی نخواهد بود، مگر آنکه دارای استطاعت بر انجام فعل باشد و تکلیف پس از استطاعت خواهد بود.۲

1.. «فَإِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ الْعَبْدَ وَ جَعَلَ لَهُ الْآلَةَ وَ الصِّحَّةَ وَ هِيَ الْقُوَّةُ الَّتِي يَكُونُ الْعَبْدُ بِهَا مُتَحَرِّكاً مُسْتَطِيعاً لِلْفِعْلِ»(شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲۸).

2.. «لَا يَكُونُ الْعَبْدُ فَاعِلًا وَ لَا مُتَحَرِّكاً إِلَّا وَ الِاسْتِطَاعَةُ مَعَهُ مِنَ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنَّمَا وَقَعَ التَّكْلِيفُ مِنَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ بَعْدَ الِاسْتِطَاعَةِ فَلَا يَكُونُ مُكَلَّفاً لِلْفِعْلِ إِلَّا مُسْتَطِيعاً»(شیخ صدوق، التوحید، ص۳۵۱-۳۴۵).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
92

تأکید و اثبات می‌شد؛۱ به همین دلیل گاهی تعبیر «قول به استطاعت» یا «قول به قدر»، برای معرفی دیدگاه قدریه به کار می‌رفت.

در مقابل، برخی جریان‌های کلامی اهل سنت - هم‌نوا با اصحاب حدیث و با تأکید بر توحید فاعلی - وجود قدرت و استطاعت پیشین در انسان را انکار کرده و در نتیجه منکر نقش حقیقی انسان در فاعلیت شدند. نزاع ریشه‌ای بین اهل تفویض و جبرگرایان در همین تقریر خاص از استطاعت بود که آیا استطاعت مع‌الفعل است یا قبل‌الفعل؟ استطاعت قبل از فعل، از نگاه اختیارگرایان، ملازم با حریت و اختیار است، اما استطاعت مع‌الفعل مستلزم جبر دانسته می‌شد. از این زمان استطاعت به عنوان یک مسئله کلامی و با مفهوم جدیدش در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز مطرح شد و ایشان به صراحت، انسان را قبل از تکلیف و امر و نهی، واجد قدرت و استطاعت معرفی کردند.

البته پیش از این دوران نیز، گاه سخن از استطاعت در گزارش‌های روایی دیده می‌شود، اما - در آن روایات - خالی از این مفهوم کلامی جدید است. بررسی گزارش‌ها و روایات استطاعت نشان می‌دهد در این موضوع، بیشترین روایت از امام جعفر صادق علیه السلام گزارش شده است و این بدان دلیل است که استطاعت به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم متکلمان این دوره مطرح بود. اولین کسی که موضوع استطاعت را نزد اهل بیت علیهم السلام طرح و پیرامون آن پرسش کرد، زرارة بن أعین بود که خود نیز کتابی با موضوع استطاعت به یادگار گذاشت.۲

بیشتر گزارش‌های موجود در مسئله استطاعت، پرسش از امام علیه السلام و یا عرض عقیده در پیشگاه ایشان بوده است. از آنجا که دغدغه اصلی در این گفت‌وگوها،

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۳۰.

2.. نجاشی، رجال النجاشی، ص۱۷۵.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1230
صفحه از 230
پرینت  ارسال به