مبانی نظریه أمر بین أمرین
نظریه أمر بین أمرین گذشته از وجهه سلبی و نفی دیدگاههای رقیب، نظریهای اثباتی در موضوع فاعلیت انسان است که بر پایه مبانی و مؤلفههایی تبیین میشود. پارهای از این مبانی برای تبیین فاعلیت انسان و برخی برای تبیین و چگونگی فاعلیت خداوند نسبت به افعال بندگان مطرح میشود و البته پارهای از موضوعات به دلیل مواجهه با نظریههای رقیب و موضعگیری در برابر ایدههای مطرح شده در این موضوع، مورد توجه قرار گرفته است. در این میان دو موضوع به عنوان مهمترین مبانی نظریه قابل بررسی است: یکی استطاعت فاعل و دیگری جایگاه اراده الهی.
استطاعت
هرجا سخن از فعل و فاعلیت است یکی از مؤلفههای اصلی بحث، قدرت یا استطاعت خواهد بود. در اصطلاح متکلمانِ قدیم، «استطاعت» در انسان همان خصوصیتی است که تأمینکننده «فاعلیت» او بوده و صدور فعل از سوی انسان را برای وی ممکن میکند. بنابراین هر کس با هر تقریری که از فاعلیت انسان داشته باشد، به ضرورت وجود استطاعت معتقد است. به همین دلیل در جهان اسلام تنها جهمیه و گروههایی از ازارقه - که نسبتِ افعال به انسان را حقیقی نمیدانستند - منکر هرگونه استطاعت برای انسان بودند۱ و سایر گروههای فکری، استطاعتِ انسان را میپذیرفتند.
هر چند جریانهای فکری مذکور در این که استطاعت، موهبتی الاهی است اتفاق نظر داشتند، اما نقطه اختلاف میان اندیشمندان در این موضوع، ماهیت و