73
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

۰.يَا ابْنَ آدَمَ بِمَشِيَّتِي كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي تَشَاءُ لِنَفْسِكَ مَا تَشَاء۱؛ ای فرزند آدم به مشیت و خواست من است که تو هر چه می‌خواهی را برای خود مشیت می‌کنی.

طبق این بیان، انسان دارای مشیت است؛ اما این مشیت به مشیت و قدرت بخشی خداوند است. در ادامه روایت می‌فرماید: «به نعمتی که من به تو بخشیدم قدرت بر معصیت پیدا کردی».

و به همین دلیل انتساب گناهان به انسان اولی و مقدم است. ۲ در کلمات منقول از أمیرالمؤمنین علیه السلام نیز با عبارت‌های مختلف نقش اراده و تقدیر الهی در افعال انسان و البته تأکید بر فاعلیت حقیقی انسان و نفی جبر دیده می‌شود. در منابع سنی و شیعه روایت معروفی با طرق مختلف به نقل از امام حسین علیه السلام و با طریق دیگری به نقل از ابن‌عباس آمده است. امام علی علیه السلام پس از بازگشت از جنگ صفین در پاسخ کسی که پرسید: آیا خروج ما به سوی شام و جنگ با شامیان به قضا و قدر الهی بود؟ فرمود: همه چیز به قضا و قدر الهی است. اما از آنجا که پرسش‌کننده از این بیان، جبر در اعمال را نتیجه گرفت، امام علیه السلام تأکید فرمود که شما در هیچ فعلی از افعال خود مکره و مضطر نیستید؛ و اگر قضا و قدر الزام‌آور و جبرآور بود، ثواب و عقاب و وعد و وعید بی‌معنا و لغو می‌شد. ۳

در خبر دیگری از امام علی علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.نگویید خداوند ایشان را به خود واگذاشته است که او را سبک شمرده‌اید و

1.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۰.

2.. همان.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۵؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۳۸۰؛ سید مرتضی، الفصول المختارة، ص۷۱؛ سید مرتضی، امالی المرتضی، ج۱، ص۱۵۱؛ شریف رضی، نهج البلاغه، ص۴۸۱.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
72

بررسی سند و محتوای این خبر، اعتماد لازم را ایجاد نمی‌کند؛ زیرا بحار الانوار این روایت را از کتاب مطالب ‌السئول و از طریق اهل سنت از امام صادق علیه السلام و ایشان به نقل از عبداللّه بن جعفر از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده است. گذشته از سند حدیث، مضمون روایت و مقایسه آن با مضامین مشابه، این گمان را پدید می‌‌آورد که این متن، ترکیبی از چند متن دیگر و در دوره‌ای متأخرتر پدید آمده است. اصطلاحاتی مثل أمر بین أمرین و استطاعت که در این نقل به کار رفته، اضافات تفسیری از راویان بعدی بوده است. در مصادر اصلی امامیه بخش‌هایی از این نقل از امام علی علیه السلام نقل شده است،۱ اما این اخبار مربوط به دو مجلس و فاقد اصطلاح «أمر بین أمرین» و یا «قائلان به استطاعت» است.

گذشته از این نقل، در سایر روایات منقول از امام علی، حسنین، امام سجاد و حتی امام باقر علیهم السلام اصطلاح أمر بین أمرین دیده نمی‌شود. نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که عدم وجود این شعار در کلمات اهل بیت علیهم السلام و شیعیان در سده نخست بدان معنا نیست که تا دوران امام صادق علیه السلام، مسئله فاعلیت و تبیین آن در میان باور‌های امامیه وجود ندارد و امامان پیشین بدان اشاره‌ای نکرده‌اند، یا دیدگاه اهل بیت علیهم السلام در این مسئله، تبعی و متأثر از دیدگاه‌های مطرح در جامعه است. بلکه تبیین مسئله فاعلیت حقیقی انسان و ارتباط آن با فاعلیت خداوند ذیل عناوین دیگری چون مشیت، اراده و قضا و قدر مطرح می‌شد. برای مثال اگر چه در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و اله نفی جبر و تفویض و اصطلاح أمر بین أمرین مطرح نمی‌شود، اما در حدیث قدسی منقول از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله چنین آمده است:

1.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۶۵؛ منسوب به علی بن موسی الرضا علیه السلام، فقه الرضا، ص۴۰۸؛ شریف رضی، نهج البلاغه، ص۵۲۶.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1177
صفحه از 230
پرینت  ارسال به