185
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

فاعلان خلق می‌کند.۱

عاملی که سبب می‌شد اصحاب حدیث، در مقابل دیدگاه معتزله موضع گرفته، استطاعتِ پیش از فعل را انکار کنند، این تلقی بود که استطاعتِ پیش از فعل به معنای استغنا و بی‌نیازی از خداوند و نتیجه آن، فاعلیت مستقل و حتی معارض با فاعلیت خدا خواهد بود. این مطلب نه تنها با توحید افعالی سازگار نیست، بلکه به معنای پذیرش خدایان متعدد است.

ابن بطه(م ۳۸۷) دیدگاه معتزله در مسئله استطاعت را چنین گزارش کرده است:

۰.برای خودشان قدرت و استطاعت و تمکنی اثبات کرده‌اند که برای خالق‌شان باور ندارند و گمان می‌کنند، بر چیزی قدرت دارند که خداوند را به قدرت بر آن وصف نمی‌کنند.۲

وی نتیجه باطل نظریه استطاعت معتزله را این‌گونه بیان کرده است:

۰.معتزله و جهمیه خدایان زیادی را اثبات کرده‌اند که قابل شمارش نیست، آنجا که گمان می‌کنند هر کسی توانایی دارد به استطاعت و قدرتی که همیشه در او وجود دارد، هر چه می‌خواهد انجام دهد و با این اعتقاد، بی‌نیازی از خدا و عدم وابستگی به خداوند را واجب دانسته‌اند. ۳

این گزارش مختصر نشان می‌دهد که یکی از اختلافات اساسی میان معتزله و

1.. ابن حزم، الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج۲، ص۸۶.

2.. «و أثبتوا لانفسهم من القدرة و الاستطاعة و التمکن ما لم یثبتوه لخالقهم و زعموا أنهم یقدرون علی ما لا یوصف اللّه بالقدرة علیه»(ابن بطه، الابانة عن شریعة الفرقة الناجیة، ص۱۳۵).

3.. «فأثبتت الجهمیة و المعتزله آلهة کثیرة لا یحصون عدداً حین زعموا أن کل واحد یستطیع أن یفعل باستطاعته ما یشاء باستطاعة فیه باقیة و قدرة دائمة فأوجبوا الاستغناء عن اللّه و ترک الافتقار الیه»(ابن بطه، الابانة عن شریعة الفرقة الناجیة، ص۱۳۷).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
184

نیز دیدگاه معتزله در مسئله استطاعت را مستلزم انکار «قدَر» دانسته است. وی بر همین اساس، استطاعت را مع‌الفعل معرفی می‌کند، به این معنی که پس از وقوع فعل می‌توان گفت فرد استطاعت بر این فعل داشته است.۱

از آنجا که استطاعت، مسئله اصحاب حدیث نبوده است و روش ایشان نیز پرهیز از ورود به عرصه‌های نظری و تبیین‌های کلامی بود، دیدگاه ایشان در مسئله استطاعت چندان روشن نیست. البته به نظر نمی‌رسد ایشان همچون جهمیه، استطاعت را به شکل کلی انکار کرده باشند، اما از پذیرش استطاعت قبل‌الفعل که منشأ ایجادِ فعل، قبل از خلق الهی باشد پرهیز داشتند.

اشعری نیز دیدگاه اهل سنت و کسانی که خداوند را خالق و فاعل حقیقی افعال می‌شمارند، چنین گزارش کرده است:

۰.ایشان معتقدند که استطاعت تنها در زمان فعل پدید می‌آید و پیش از وقوع فعل، استطاعت انجام فعل وجود ندارد. خداوند برای هر فعل در زمان خود، قدرتی در انسان می‌آفریند که هیچ نقشی در ایجاد فعل ندارد و تنها با این قدرت، می‌توان فعلی که خدا خلق کرده است را کسب نمود. ۲

در حقیقت کسی که استطاعت را همراه با فعل می‌داند، افعال را مخلوق خداوند و پدید آمده به قدرت و اراده الهی می‌شمارد. ابن حزم به این واقعیت تصریح کرده و می‌گوید:

۰.همه اهل سنت و هر کس معتقد به استطاعت مع‌الفعل باشد مثل مریسی و برغوث و نجاریه، اشاعره، جهمیه و گروه‌هایی از خوارج و مرجئه بر این باورند که همه افعال بندگان مخلوق است و خداوند این افعال را در

1.. آل حمدان، الجامع فی عقائد و رسائل أهل السنة و الأثر، ص۴۸۰.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۳۹.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1170
صفحه از 230
پرینت  ارسال به