181
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

به هر جهت، از آنجا که نظریه استطاعت با اندیشه اعتزال، قرین بوده و با اسم قدریه گره خورده است، ابتدا استطاعت را از منظر معتزله بررسی کرده و سپس با قرائت امامیه و اصحاب حدیث می‌سنجیم.

بنا بر گزارش اشعری، میان معتزلیان در این مسئله هیچ اختلافی وجود نداشت که استطاعت همان قدرت بر فعل و ترک است.۱ قاضی عبدالجبار نیز حقیقت استطاعت را همان قدرت دانسته است.۲ می‌دانیم قدرت در عرف متکلمان به طرفین فعل و ترک تعلق می‌گیرد. این قدرت یا استطاعت در انسان وجود دارد، اما پرسش اینجا بود که استطاعت چه نسبتی با انسان دارد؟ بنا بر گزارش اشعری در کتاب مقالات‌الاسلامیین، نظّام و علی اسواری بر این باور بودند که انسان بنفسه مستطیع است و استطاعت چیزی غیر از انسان نیست.۳

البته این نظریه - چنانکه اشعری نیز یادآور شده است - با نظریه نظّام در انسان‌شناسی گره خورده بود. به گمان نظام، حقیقت انسان، همان روح است که از اقسام جسم، ولی جسم لطیف شمرده می‌شود و شأن انسان این است که در صورت عدمِ مانع، توان و استطاعت فعل را داشته باشد.۴ اما بیشتر متکلمان معتزله و از جمله ابوالهذیل علاف، استطاعت را امری زاید و جدای از حقیقت انسان می‌شمردند که ممکن است انسان به فقدان آن متصف باشد.۵ ابوالهذیل این امر زاید را عرضی می‌دانست که بر انسان عارض می‌شود و حقیقتی غیر از صحت و سلامت و یا عدم المانع دارد.۶ اما گروه دیگر چون بشر بن معتمر، ثمامة بن أشرس

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۳۰.

2.. قاضی عبدالجبار، المحیط بالتکلیف، ج۲، ص۱۶۰.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۲۹.

4.. همان؛ بغدادی، الفرق بین الفرق، ص۱۳۹.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۲۲۹.

6.. همان؛ احمد بن سلیمان، حقایق المعرفة، ص۲۲۰.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
180

استطاعت به عنوان شرطِ ِموجود در مکلَّف نیز مطرح خواهد شد.

استطاعت

یکی از اختلاف‌های اساسی متکلمان در تبیین فاعلیت انسان، به اختلاف در ماهیت استطاعت و زمان پیدایش آن در فاعل باز می‌گردد. اینکه ماهیتِ استطاعت چیست و چه نسبتی با فعل دارد، بخش قابل توجهی از تئوری فاعلیت را شکل می‌دهد. بر پایه شواهد تاریخیِ موجود، طرح مسئله استطاعت به عنوان موضوعی کلامی و برای تبیین فاعلیت انسان، از ابتدای سده دوم آغاز شد. البته معتزله به عنوان برجسته‌ترین نظریه‌پردازان این دوره - که به فاعلیت انسان توجه ویژه داشتند - به شکل گسترده‌ای بحث از استطاعت را به عنوان موضوعی کلامی گسترش دادند. به اعتقاد برخی، ایشان آغازگر بحث از استطاعت کلامی بوده‌اند. اما وجود گزارش‌های مختلف از متکلمان برجسته امامیه در موضوع استطاعت - که برخی به لحاظ طبقه علمی مقدم بر بنیان‌گذاران معتزله بودند - می‌تواند ادعای تقدم معتزله در این موضوع را مخدوش کند.

از سوی دیگر اصیل نبودن موضوع استطاعت در نظام معارفیِ اهل بیت علیهم السلام و اشاره به ارتباط این موضوع با اندیشه قَدَریان، این احتمال را تقویت می‌کند که نخستین نظریه‌ها در موضوع استطاعت، از سوی قَدَریانِ نخستین و در پایان سده اول مطرح شده و در حقیقت، معتزلیان ادامه‌دهندگان این مسیر بوده‌اند. اگر‌چه گزارش روشنی از دیدگاه قدریه وجود ندارد، ولی اسفراینی در کتاب التبصیر فی الدین با اشاره به این مطلب، قدریان نخستین را آغازگر بحث در موضوع قَدَر و استطاعت معرفی کرده است.۱

1.. اسفراینی، التبصیر فی الدین، ص۱۹.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1266
صفحه از 230
پرینت  ارسال به