149
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

المحاسن - چون «باب السعادة و الشقاوة» و «باب خلق الخیر و الشر» - نیز در راستای حاکمیت اراده الهی و در تقابل با اندیشه قدَریان است.۱ اما در باب دیگری با عنوان «باب الاستطاعة و الاجبار و التفویض» به وجود استطاعت پیش از تکلیف اشاره شده و اینکه خداوند کسی را به بیشتر از توانش تکلیف نمی‌کند، پس هر فعلی بر پایه استطاعت و توانی که در فاعل قرار داده شده است انجام می‌شود.۲ در فصل پیشین بیان شد که نظریه استطاعت پیش از فعل، در تقابل با جبرگرایان و اصحاب حدیث است، اما در همین باب مجدداً به تمایز با جبهه قدریان اشاره شده و پدید آمدن هر واقعه‌ای را به اراده و تقدیر الهی وابسته معرفی می‌کند.

۰.إِنَّ اللّه أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُكَلِّفَ النَّاسَ مَا لَا يُطِيقُونَ وَ اللّه أَعَزُّ مِنْ أَنْ يَكُونَ فِي سُلْطَانِهِ مَا لَا يُرِيد. ۳؛ خداوند با کرامت‌تر از آن است که مردم را به بیشتر از توانشان تکلیف کند و خدا عزیزتر از آن است که در حوزه سلطنت او امری واقع شود که اراده نکرده باشد.

و در نقل دیگری در این باب آمده است:

۰.إِنَّ اللّه لَمْ يُكَلِّفِ الْعِبَادَ إِلَّا مَا آتَاهُمْ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لَا يُطِيقُونَهُ فَهُوَ عَنْهُمْ مَوْضُوعٌ وَ لَا يَكُونُ إِلَّا مَا شَاءَ اللّه وَ قَضَى وَ قَدَّرَ وَ أَرَاد.۴؛ خداوند بندگان را تکلیف نمی‌کند، مگر مطابق آنچه به ایشان عطا کرده است و هر چیزی که طاقتش را نداشته باشد از تکلیف ایشان خارج است. و البته چیزی واقع نخواهد شد، مگر به مشیت و اراده و تقدیر و قضای الهی.

1.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۷۹-۲۸۳.

2.. همان، ص۲۹۵-۲۹۶.

3.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۹۶.

4.. همان.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
148

و نیز دو روایت از یونس‌بن عبدالرحمان به نقل از امام رضا علیه السلام، که پیدایش هر امری را منوط به مشیت و اراده و تقدیر و قضای الهی دانسته‌اند. در یکی از این گزارش‌ها امام علیه السلام در ادامه، دیدگاه قدریه را در تقابل آشکار با این آموزه معرفی فرمود:

۰.ای یونس به درستی که قَدَریّه نه به گفته خداوند قائل‌اند، زیرا خداوند فرمود:« مشیت نمی‌کنند مگر آنکه خداوند مشیت نماید» و نه به سخن اهل بهشت باور دارند که می‌گویند: «سپاس مخصوص خداوند است که ما را هدایت فرمود و اگر خدا ما را هدایت نمی‌کرد، هدایت نمی‌یافتیم» و نه به قول اهل دوزخ معترف‌اند که می‌گویند:« خدایا شقاوت بر ما غلبه پیدا کرد و ما قومی گمراه بودیم» و نه به گفته ابلیس باور دارند که می‌گوید:« خدایا به آنچه مرا گمراه نمودی» و نه به سخن نوح معتقدند که فرمود: «اگر من اراده نصیحت شما را داشته باشم، ولی خداوند اراده کرده باشد که شما را گمراه نماید، نصیحت من نفعی نخواهد بخشید».۱

در این روایت، مشیت و اراده الهی حاکم بر همه امور و از جمله افعال انسان دانسته شده است؛ البته در ادامه با بیان حدیث قدسی به نحوه جمع ‌اراده خدا و اراده انسان اشاره شده است.۲ به طور کلی این باب، اندیشه برقی در مسئله فاعلیت را در تقابلی آشکار با معتزله و قدریان قرار می‌دهد. حاکمیت اراده و مشیت الهی در افعال انسان به هر معنایی لحاظ شود، از نظر قدریان ملازم با جبر است و اندیشه تفویض، این گستره را برای ‌اراده خداوند برنمی‌تابد. پس از این باب، ابواب دیگری در کتاب

1.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۴۵.

2.. «ثُمَّ قَالَ قَالَ اللّه يَا ابْنَ آدَمَ بِمَشِيَّتِي كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي وَ جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً قَوِيّاً فَمَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنِّي وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ‏ وَ ذَلِكَ لِأَنِّي لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ‏ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ‏ ثُمَّ قَالَ قَدْ نَظَمْتُ لَكَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تُرِيدُه»(برقی، المحاسن، ج۱، ص۳۸۰)‏.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1162
صفحه از 230
پرینت  ارسال به