137
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

دیگر از روایات «مع الفعل» معرفی شده است، از این‌رو هر دو نظریه در روایات اهل بیت علیهم السلام ریشه دارد.

در گزارش علی بن اسباط از امام رضا علیه السلام چنین آمده است:

۰.از امام رضا علیه السلام ‌درباره استطاعت پرسیدم، امام علیه السلام فرمود: بنده پس از داشتن چهار ویژگی مستطیع خواهد بود: ۱- راهش باز باشد و مانعى از كار نداشته باشد ۲- تنش سالم باشد [و در بدن خود نسبت به كارى كه قصد آن را دارد كسر نيروى تنى نداشته باشد] ۳- اعضاء و جوارح او نسبت به كارى كه مى‏خواهد انجام دهد درست و سالم باشد ۴- براى او سببی از طرف خدا برسد.۱

بر پایه این توضیح، برخی از اجزای استطاعت پیش از فعل موجود است؛ مثل صحت و سلامت و نبود مانع که این مقدار برای تکلیف ضروری است؛ اما این همه استطاعت نیست، بلکه جزیی از استطاعت که تمام‌کننده آن است، حین‌الفعل محقق می‌شود. از این‌رو تا زمان انجام فعل نمی‌توان مدعی شد که استطاعت فعل یا ترک وجود دارد. این دیدگاه، شبیه دیدگاهی است که مقالات‌نگاران به اصحاب هشام بن حکم نسبت داده‌اند. اصحاب هشام نیز استطاعت را دارای پنج جزء معرفی می‌کردند که چهار جزء آن پیش از فعل موجود بود و یک جزء با عنوان سبب رسیده از سوی خداوند در زمان انجام فعل، تمام‌کننده حقیقت استطاعت بود.

چنان‌که ملاحظه می‌شود در گزارش‌های روایی منقول از سوی محدثان، نیز دیدگاه‌هایی شبیه دیدگاه منقول از متکلمان امامیه وجود دارد. می‌توان گفت هم جریان متکلمان و هم جریان محدث-متکلمان در کوفه، با وجود اختلافات جزیی

1.. «سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام عَنِ الِاسْتِطَاعَةِ فَقَالَ يَسْتَطِيعُ الْعَبْدُ بَعْدَ أَرْبَعِ خِصَالٍ أَنْ يَكُونَ مُخَلَّى السَّرْبِ صَحِيحَ الْجِسْمِ سَلِيمَ الْجَوَارِحِ - لَهُ سَبَبٌ‏ وَارِدٌ مِنَ اللّه» (کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
136

پنج مورد گرداگرد یکدیگر جمع شده باشند. گویی «استطاعت» مجموعِ آن چیزی است که فعل با آن تحقق پیدا می‌کند و این موارد، برای وقوع فعل در خارج ضرورت دارد. اگرچه چهار جزء از این مجموعه قبل از فعل و یکی - که همان سبب وارد شده باشد - حین‌الفعل محقق می‌شود و هنگامی که خداوند سبب‌ را پدید آورد، حقیقت استطاعت - که لازمه وقوع شیء است - محقق می‌شود. اگرچه هشام‌ بن حکم تقریر متفاوتی از استطاعت ارائه کرده و در نهایت، نظریه او در شمار نظریه‌های استطاعت مع‌الفعل دسته‌بندی شده، اما حتی در این تقریر نیز بخشی از استطاعت که تکلیف‌آور است، پیش از فعل موجود است و انسان بر پایه آن قدرت و استطاعت، اراده کرده، اقدام به فعل می‌کند و از این جهت فعل او اختیاری است.

مطلب قابل تأمل در این نظریه که در حقیقت، نقطه جداکننده دیدگاه امامیه از جبرگرایان است، این است که حتی در نظریه هشام بن حکم - که حقیقت استطاعت را مع‌الفعل می‌داند - وجود آن مقدار از قدرت که لازمه حریّت و اختیار است، پیش از فعل پذیرفته شده است. یعنی در نظریه استطاعت مع‌الفعل هشام - بر خلاف نظریه استطاعت مع‌الفعل اصحاب حدیث - چهار جزء از استطاعت که مصحح تکلیف و نشان‌دهنده حریت و اختیار انسان است، پیش از فعل موجود است و اگر این مقدار از استطاعت نباشد، تکلیف از سوی خداوند قبیح و ممتنع خواهد بود. در سایر نظریه‌های استطاعت نیز که از سوی متکلمان امامیه ارائه شده، بر وجود قدرت و استطاعت پیش از تکلیف تأکید شده است؛ چنانکه در روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام نیز بر این نکته تصریح شده است.

این مقدار از استطاعت که در همه دیدگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و پیش از فعل موجود است، در پاره‌ای از روایات با عنوان استطاعت و در برخی روایات با عنوان آلة الاستطاعه یاد شده است. چنانکه در فصل پیش بیان شد، این استطاعت به معنای ابزار استطاعت و مصحح تکلیف است؛ استطاعت بر تحقق فعل در برخی

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1143
صفحه از 230
پرینت  ارسال به