امام علیه السلام در تفسیر اجزای استطاعت و تبیین «سببٌ واردٌ من اللّه» همین را بیان فرمود که:
۰.گاه فردی صحیح الجسم و سلیم الجوارح است مانعی هم وجود ندارد، اراده انجام گناه میکند اما زمینه برای او فراهم نمیشود و گاهی هم زمینه فراهم میشود، در اینجا یا خداوند او را از ارتکاب گناه حفظ میکند و یا میان او و ارادهاش را خالی میکند و عبد به سوء ارادهاش، مرتکب گناه میشود.۱
این بیان که در حدیثی قدسی وارد شده است، بیان کامل و تبیینی رسا از «أمر بین أمرین» است که امام رضا علیه السلام نیز در مواقف متعدد و برای بزرگان از اصحاب خویش بیان فرمودهاند. یونس بن عبدالرحمان، صفوان بن یحیی، حسن بن علی وشاء و احمد بن محمد بن ابینصر بزنطی، هر کدام در مجلسی این حدیث قدسی را از امام رضا علیه السلام شنیدهاند که فرمود:
۰.قَالَ اللّه تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَا ابْنَ آدَمَ بِمَشِيَّتِي كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي تَشَاءُ لِنَفْسِكَ مَا تَشَاءُ وَ بِقُوَّتِي أَدَّيْتَ إِلَيَّ فَرَائِضِي وَ بِنِعْمَتِي قَوِيتَ عَلَى مَعْصِيَتِي جَعَلْتُكَ سَمِيعاً بَصِيراً قَوِيّاً- ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّه وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ ذَلِكَ أَنَا أَوْلَى بِحَسَنَاتِكَ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَوْلَى بِسَيِّئَاتِكَ مِنِّي وَ ذَلِكَ أَنِّي لَا أُسْأَلُ عَمَّا أَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُون.۲
در این حدیث شریف چندین نکته مهم و دقیق نهفته است: اول آنکه انسان حقیقتاً اختیار دارد و آنچه بخواهد را مشیت میکند «کُنتَ أنتَ الذّی تَشَاءُ لِنَفسِکَ مَا تَشاء»، اگر چه این اختیار را به مشیت و خواست خدا واجد است، یعنی خداوند مشیت کرده که انسان دارای اختیار و اراده آزاد باشد.