ابْتِدَاءُ الْفِعْلِ قُلْتُ مَا مَعْنَى قَدَّرَ قَالَ تَقْدِيرُ الشَّيْءِ مِنْ طُولِهِ وَ عَرْضِهِ قُلْتُ مَا مَعْنَى قَضَى قَالَ إِذَا قَضَى أَمْضَاهُ فَذَلِكَ الَّذِي لَا مَرَدَّ لَه.۱
در این نقل امام کاظم علیه السلام تحقق و شیئیت یافتن هر چیزی را تنها با مشیت و اراده و قدر و قضای الهی ممکن دانستهاند. حضرت در جواب علی بن ابراهیم که از معنا و مفهوم مشیت پرسیده میفرمایند: «ابتداء الفعل» که منظور از آن، نخستین مرتبه تحقق یافتن شیء است؛ شبیه خطور یک تصمیم در ذهن. معنای تقدیر اندازهگیری و بیان خصوصیات شیء است، مانند طول و عرض آن. در پایان روایت آمده است: «إِذَا قَضَاهُ أَمْضَاهُ فَذَلِكَ الَّذِي لَا مَرَدَّ لَهُ» بدین معنا که افزوده شدن امضا به قضا، سبب حتمی شدن تحقق و عدم مانع برای تحقق شیء خواهد بود. در این صورت تحقق شیء با مشیتی آغاز میشود که به دنبال خود، اراده، قدر و قضا را دارد.
در گزارش یونس بن عبدالرحمان نیز امام رضا علیه السلام مشیت، اراده، قضا و قدر را معنا فرمود:
۰.قَالَ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى شَاءَ قَالَ ابْتِدَاءُ الْفِعْلِ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى أَرَادَ قَالَ الثُّبُوتُ عَلَيْهِ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى قَدَّرَ قَالَ تَقْدِيرُ الشَّيْءِ مِنْ طُولِهِ وَ عَرْضِهِ قُلْتُ فَمَا مَعْنَى قَضَى قَالَ إِذَا قَضَاهُ أَمْضَاهُ فَذَلِكَ الَّذِي لَا مَرَدَّ لَه.۲
همین بیان امام علیه السلام را با اندکی تفاوت در تعبیر، ابن ابیعمیر از محمد بن اسحاق روایت کرده است. طبق نقل محمد بن اسحاق، امام رضا علیه السلام خطاب به یونس بن عبدالرحمان فرمود:
۰.ثُمَّ قَالَ أتَدْرِي مَا الْمَشِيَّةُ فَقَالَ لَا فَقَالَ هَمُّهُ بِالشَّيْءِ أ وَ تَدْرِي مَا أَرَادَ قَالَ لَا