97
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

خداوند عزیزتر از آن است كه احدى در ملک او با وی معارضه كند.۱

در گزارش دوم صالح نیلی از امام صادق علیه السلام سؤال می‌کند که آیا بندگان چیزی از استطاعت دارند؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمود:

۰.وقتى كار را انجام دادند، داراى استطاعت بوده‌اند به استطاعتى كه خدا در آنها قرار داده است‏.... برای او قبل از فعل چیزی از استطاعت وجود ندارد، نه کم و نه زیاد ولکن هنگام فعل یا ترک، استطاعت [بر فعل یا ترک] خواهد داشت.۲

این دو گزارش در ظاهر، مطابق با نظریه استطاعت مع‌الفعل است و این نظریه به عنوان دیدگاه رقیبِ استطاعت پیش از فعل، دستاویز جبرگرایان بوده است. البته دقت در مضمون این دو گزارش نشان می‌دهد تعارضی میان این دو، با سایر روایات منقول از اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد، بلکه در این دو گزارش، مطلب دیگری افزون بر روایات پیشین وجود دارد.

در گزارش مرد بصری امام علیه السلام فرمود: خداوند ابزار و آلت استطاعت را در خلق قرار داده است. ابزار و آلت همان چیزی است که - در روایاتی که پیش‌تر اشاره شد - به عنوان شرط تکلیف بیان شده و گاهی نیز با تعبیر استطاعت بدان اشاره شده است. بنابراین پیش از فعل و حتی پیش از تکلیف، ابزار و قدرت لازم برای انجام فعل به فاعل داده می‌شود، اگرچه هنوز استطاعت به معنای تام کلمه محقق نشده

1.. «إِنَّ اللّه خَلَقَ خَلْقاً فَجَعَلَ فِيهِمْ آلَةَ الِاسْتِطَاعَةِ ثُمَّ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِمْ فَهُمْ مُسْتَطِيعُونَ لِلْفِعْلِ وَقْتَ الْفِعْلِ مَعَ الْفِعْلِ إِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ الْفِعْلَ فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوهُ فِي مُلْكِهِ لَمْ يَكُونُوا مُسْتَطِيعِينَ أَنْ يَفْعَلُوا فِعْلًا لَمْ يَفْعَلُوهُ لِأَنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُضَادَّهُ فِي مُلْكِهِ أَحَدٌ»(کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۱).

2.. «إِذَا فَعَلُوا الْفِعْلَ كَانُوا مُسْتَطِيعِينَ بِالاسْتِطَاعَةِ الَّتِي جَعَلَهَا اللّه فِيهِم... لَيْسَ لَهُ مِنَ الِاسْتِطَاعَةِ قَبْلَ الْفِعْلِ قَلِيلٌ وَ لَا كَثِيرٌ وَ لَكِنْ مَعَ الْفِعْلِ وَ التَّرْكِ كَانَ مُسْتَطِيعا»(کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۲).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
96

یکی دانسته شود. می‌دانیم این معنای از استطاعت در روایات متعددی مورد توجه و تأکید قرار گرفته و تعبیر استطاعت قبل‌الفعل نیز برای این نظریه در بین اصحاب و متکلمان نخستین امامیه رایج بوده است، اما در روایات اهل بیت علیهم السلام و به تبع در اندیشه اصحاب، استطاعت فعل غیر از استطاعت تحقق فعل است و دو مرحله دارد، در حالی‌که معتزله استطاعت بر فعل را همان استطاعت بر تحقق فعل در خارج تلقی می‌کردند و از این‌جهت دیدگاه ایشان با آنچه در روایات ما به عنوان استطاعت قبل‌الفعل آمده تفاوت دارد.

در میان گزارش‌های منقول از ائمه اهل بیت علیهم السلام معنای دیگری از استطاعت تبیین شده که موافق با نظریه استطاعت مع الفعل است. از جمله کلینی در «باب الاستطاعه» دو روایت از امام صادق علیه السلام گزارش کرده است، که هر دو به غیر از راوی اول از سند معتبری برخوردار است و مورد قبول مشایخ بزرگ حدیث قرار گرفته است. هر دو گزارش را کلینی از علی بن ابراهیم و محمد بن یحیی العطار و ایشان از احمد بن محمد بن عیسی اشعری از علی بن حکم نقل کرده است. البته علی بن حکم یک روایت را از مردی بصری که هویتش بر ما پوشیده است و دیگری را از فردی به نام صالح نیلی دریافت کرده است.

فارغ از سند حدیث، محتوای این دو گزارش به صراحت، استطاعت را همراه با فعل می‌داند. در گزارش نخست، مرد بصری از امام صادق علیه السلام ‌درباره استطاعت پرسش می‌کند؛ امام علیه السلام در پاسخ ابتدا فرد را با دو پرسش از وضعیت استطاعت پیش از تکوّن شیء و پس از پدید آمدن آن مواجه می‌کند و سپس می‌فرماید:

۰.به راستى خدا خلقى آفريد و در آنها ابزار استطاعت قرار داد، ولی كار را به آنها وانگذاشت. پس ایشان هنگام انجام كار استطاعت بر آن فعل دارند، هنگامی که فعل را انجام دادند و اگر كارى را در ملک و سلطنت خدا انجام ندادند، نسبت بدان فعلی که انجام نشده استطاعتى ندارند، زيرا

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1227
صفحه از 230
پرینت  ارسال به