95
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

هرگاه اين عمل را ترک كنند و به سوى غير از اين روند، محجوج و مغلوب خواهند بود به آنچه در ايشان قرار داده از استطاعت و قوت از براى طاعتش. حضرت فرمود: اين حق و راست و درست است، هر گاه از اين حد تجاوز نکنی.۱

نیز در گزارش دیگری که برقی در کتاب المحاسن آورده است، حمزة بن حمران به امام علیه السلام عرض می‌کند:

۰.خداوند مردم را تکلیف نمی‌کند مگر به اندازه استطاعت و قوتی که به‌ ایشان داده است و اگر نسبت به چیزی توان و استطاعت نداشتند، تکلیف از ایشان برداشته می‌شود.۲

بیشتر این گزارش‌ها که از سوی محدثان نقل می‌شده - و بخش قابل توجهی از آن را در «باب الاستطاعه» از کتاب التوحید شیخ صدوق می‌توان دید - بر وجود قدرت و استطاعت بر فعل، پیش از انجام و حتی پیش از تکلیف دلالت دارد. نزاع جدی بر سر همین مسئله بود که اگر کسی استطاعت پیش از فعل را انکار کند، جبری می‌شود و برخی اصحاب نیز همین سؤال را از ائمه علیهم السلام داشتند که آیا انسان پیش از تکلیف استطاعت دارد؟ پاسخ اهل بیت علیهم السلام مثبت بود. اما ممکن است این معنای از استطاعت با دیدگاه معتزله در این مسئله و یا همان نظریه استطاعت قبل‌الفعل

1.. «إنَّ لَنَا كَلَاماً نَتَكَلَّمُ بِهِ قَالَ هَاتِهِ قُلْتُ نَقُولُ إِنَّ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ وَ نَهَى وَ كَتَبَ الْآجَالَ وَ الْآثَارَ لِكُلِّ نَفْسٍ بِمَا قَدَّرَ لَهَا وَ أَرَادَ وَ جَعَلَ فِيهِمْ مِنَ الِاسْتِطَاعَةِ لِطَاعَتِهِ مَا يَعْمَلُونَ بِهِ مَا أَمَرَهُمْ بِهِ وَ مَا نَهَاهُمْ عَنْهُ فَإِذَا تَرَكُوا ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ كَانُوا مَحْجُوجِينَ بِمَا صَيَّرَ فِيهِمْ مِنَ الِاسْتِطَاعَةِ وَ الْقُوَّةِ لِطَاعَتِهِ فَقَالَ هَذَا هُوَ الْحَقُّ إِذَا لَمْ تَعْدُهُ إِلَى غَيْرِه»(شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷).

2.. «حَمْزَةَ بن حُمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّا نَقُولُ إِنَّ اللّه لَمْ يُكَلِّفِ الْعِبَادَ إِلَّا مَا آتَاهُمْ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ لَا يُطِيقُونَهُ فَهُوَ عَنْهُمْ مَوْضُوعٌ وَ لَا يَكُونُ إِلَّا مَا شَاءَ اللّه وَ قَضَى وَ قَدَّرَ وَ أَرَادَ فَقَالَ وَ اللّه إِنَّ هَذَا لَدِينِي وَ دِينُ آبَائِي»(برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۹۶).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
94

همچنین تأکید شده که هر آنچه مورد امر و نهی الهی قرار گرفته باشد، ابزار و استطاعت انجام و یا ترک آن به انسان داده شده است.۱ از آنجا که انجام هر فعلی متوقف بر قدرت و استطاعت بر آن فعل است، در جایی که استطاعت نباشد، تکلیف کردن فرد، ظلم و خلاف عدل خواهد بود. در پاره‌ای از این گزارش‌ها آمده است که امام علیه السلام فرمود: «خداوند به کمتر از وسع و طاقت افراد امر می‌کند و اگر چیزی در وسع و طاقت افراد نباشد، نسبت بدان تکلیفی نخواهند داشت».۲

اهمیت و حساسیت مسئله استطاعت در تبیین فاعلیت انسان، و از سوی دیگر اختلاف‌ها و پیدایش نظریه‌های مختلف کلامی در این موضو ع، سبب شد پاره‌ای از امامیه عقیده خویش را بر امام علیه السلام عرضه کنند؛ از جمله این افراد حمزة بن حمران است. شیخ صدوق در کتاب التوحید گزارشی از عرض عقیده حمزة بن حمران خدمت امام صادق علیه السلام نقل کرده است که گفت:

۰.خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض كردم: ما را سخنى است كه به آن تكلم می‌كنيم، فرمود بگو عرض كردم: می‌گوئيم خداى عزّوجلّ امر فرموده و نهى نموده و اجل‌ها و مدت‌ها و همچنين اثرها را براى هر نفسى مطابق آنچه برايش تقدير فرموده و اراده نموده نوشته است. و در ايشان از استطاعت براى طاعتش چيزى را قرار داده كه به واسطه آن به جای آورند آنچه را كه ايشان به آن امر فرمود و آنچه را كه از آن نهى نموده است. پس

1.. «إِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ خَلَقَ الْخَلْقَ فَعَلِمَ مَا هُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ وَ أَمَرَهُمْ وَ نَهَاهُمْ فَمَا أَمَرَهُمْ بِهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَقَدْ جَعَلَ لَهُمُ السَّبِيلَ إِلَى الْأَخْذِ بِهِ وَ مَا نَهَاهُمْ عَنْهُ فَقَدْ جَعَلَ لَهُمُ السَّبِيلَ إِلَى تَرْكِهِ»(کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۵۸؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۹ -۳۵۹).

2.. «مَا أُمِرَ الْعِبَادُ إِلَّا بِدُونِ سَعَتِهِمْ فَكُلُّ شَيْ‏ءٍ أُمِرَ النَّاسُ بِأَخْذِهِ فَهُمْ مُتَّسِعُونَ لَهُ وَ مَا لَا يَتَّسِعُونَ لَهُ فَهُوَ مَوْضُوعٌ عَنْهُمْ وَ لَكِنَّ النَّاسَ لَا خَيْرَ فِيهِمْ»(شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷-۴۱۳).

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1268
صفحه از 230
پرینت  ارسال به