29
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

جمله در این شعر ثعلب بن زهیر، به روشنی غلبه تقدیر الهی بر سرنوشت انسان منعکس شده است:

لو کنت أعجب من شیء لاعجبنی سعی الفتی و هو مخبوء له القدر۱

در دیوان قیس چنین آمده است:

لبید، شاعر دیگر عصر جاهلی نیز چنین سروده است:

بر این اساس به روشنی می‌توان ادعا نمود که در دوره جاهلیت و پیش از نزول قرآن، در شبه جزیره عربستان باور عمومی بر حاکمیت اراده و تقدیر الهی بر سرنوشت انسان بوده است. البته به دلیل تخلف‌ناپذیر بودن اراده و مشیت الهی -که با علم و قدرت بی‌پایان او گره خورده است - جایی برای حریت و آزادی اراده انسان باقی نمانده و به نوعی ‌اندیشه جبرگرایانه را نتیجه می‌داد.

1.. «اگر از چیزی تعجب کنم، تعجب من از جوانی است که کوشش می‌کند در حالیکه در اسارت تقدیر است» (ثعلب بن زهیر، العقد الفرید، ج۲، ص۳۸۱).


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
28

تمثّل دهر یا قَدَر و واسطه بین خدا و مردم هستند. شفیع قرار دادن بت‌ها و توسل به آلهه، به قصد طلب رحمت و دفع عذاب الهی بود که به باور ایشان با واسطه بت‌ها به مردم می‌رسید.۱ این اعتقاد شرک‌آلود، اگرچه مشیت خداوند را محدود به مشیت خدایان می‌نمود و با شریک قرار دادن در فعل الهی، حریّت را از فعل خداوند نفی می‌کرد، آزادی انسان را نیز متزلزل ‌ساخته و با اعتقاد به جبر و قدر، حریّت را از انسان نفی و یا محدود و مقدّر می‌دانست.

قرآن کریم از این باور مشرکان مکه چنین گزارش نموده است:(سَیَقُولُ الّذِینَ أَشْرَکُوا لَوْ شاءَ اللّه ما أَشْرَکْنا وَلا آباؤُنا و لا حَرّمنا مِن شَیء).۲

این آیه شریفه تصریح می‌کند که مشرکان مکه شرک خود و پدران‌شان را به مشیت و خواست الهی نسبت می‌دهند. در آیات دیگری نیز به گفته مشرکان اشاره شده است که عبادت فرشتگان و شریک قرار دادن برای خداوند را به مشیت الهی منتسب می‌کردند: (وَ قَالوا لَو شاءَ الرَّحمنُ مَا عَبَدناهُم).۳ در مواردی نیز گناهان خویش را به امر الهی مرتبط کرده و از خود سلب مسئولیت می‌کردند: (وَإِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَیْها آباءنا وَاللّه أَمرنا بِها).۴

در این عبارات، افعال و اعمال، آشکارا به مشیت و امر الهی نسبت داده شده است، چنانکه در مواردی سرنوشت انسان را به مخلوقات الهی مثل روزگار نسبت می‌دادند: (ما هِیَ اِلّا حَیاتُنَا الدُّنیا نموتُ وَ نَحیا و مَا یُهلِکُنا الا الدَّهر).۵

این اندیشه در اشعار باقی مانده از عصر جاهلی نیز قابل پیگیری است؛ از

1.. عبدالمعید خان، الاساطیر العربیة قبل الاسلام، ص۷۴.

2.. سورۀ انعام، آیۀ ۱۴۸.

3.. سورۀ زخرف، آیۀ ۲۰؛ سورۀ نحل، آیۀ ۳۵.

4.. سورۀ اعراف، آیۀ ۲۸.

5.. سورۀ جاثیه، آیۀ ۲۴.

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 1147
صفحه از 230
پرینت  ارسال به