فراهم کرده است و البته بندگان به امر و نهی خدا عمل نمیکنند، مگر به اذن الهی.۱
در گزارش دیگری که شیخ صدوق در کتاب عیون أخبار الرضا نقل کرده است، این روایت امام صادق علیه السلام که فرمود: «لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین»، به امام رضا علیه السلام عرضه شد و از معنای أمر بین أمرین سؤال شد؛ امام علیه السلام فرمود:
۰.أمر بین أمرین وجود سبیل و راه است برای انجام آنچه بدان امر شده و ترک آنچه مورد نهی قرار گرفته است.۲
البته در این روایت، امام علیه السلام بر اختیار انسان در انتخاب مسیر و نیز وجود اراده تشریعی و اوامر و نواهی الاهی تأکید کردهاند.
در گزارشی دیگر که سلیمان بن جعفر جعفری نقل کرده است، امام رضا علیه السلام با اشاره به نقش تکوینی خداوند، اصلی برای پاسخگویی به مشکل جبر و تفویض ارائه فرمودهاند، جعفری میگوید نزد امام علیه السلام سخن از جبر و تفویض شد، امام علیه السلام فرمود: آیا اصلی در این مسئله به شما بدهم که دیگر دچار اختلاف نشوید و مخالفان خود را در این مسئله شکست دهید؟ سپس امام علیه السلام مسئله را چنین تبیین فرمود:
۰.خداوند به اکراه اطاعت نمیشود، چنانکه به جبر و غلبه نیز معصیت نمیشود (یعنی اطاعت و عصیان از روی اختیار انجام میشود) در عین حال خداوند بندگانش را رها نکرده است. خداوند همواره مالک بر آن چیزی است که به بندگانش تملیک کرده و بر آنچه قدرت انجامش را عطا کرده، خود نیز قادر است. حال اگر انسانها با این قدرت و امکانات خدا را عبادت کردند، خداوند هم مانعی ایجاد نمیکند (و فرد به اختیار خود و