89
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

دست نگه دارد. خداوند او را به خاطر ندانستنش عذاب نمی‌کند.

در روایتی از امام رضا علیه السلام نیز تصریح شده است که خداوند متعال در قبال حصول معرفت، ثواب و اجر تفضّلی (نه استحقاقی) قرار داده است:

قَالَ صَفْوَانُ بْنُ یَحْیَى‏: سَأَلْتُ الرِّضَا علیه السلامعَنِ الْمَعْرِفَةِ هَلْ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ؟ قَالَ علیه السلام: لا قُلْتُ: لَهُمْ فِیهَا أَجْرٌ؟ قَالَ علیه السلام: نَعَمْ تَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالْمَعْرِفَةِ وَتَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالصَّوَاب.۱

روشن است که در انگاره معرفتی امامیه اگر معرفت، اضطراری و غیراختیاری به شمار آمده و از انسان سلب شده و به خداوند نسبت داده شده است، لوازم آن نیز مدّ نظر بوده و پذیرفته شده است.

ب) عدم تکلیف در مرحله برآیند معرفت؛ نه فرآیند

پیداست در منظومه معرفتی امامیانِ نخستین، عدم تکلیف به معرفت، در مرحله برآیند و حصول معرفت مدّ نظر بوده است به جهت آن‌که برآیند معرفت در قلمرو اختیار انسان نیست و صنع خداوندست؛ اما از نظرگاه آنان معرفت در مرحله فرآیند (مقدمات تحصیل معرفت) به دلیل آن‌که در قلمرو اختیار انسان قرار دارد، نه‌تنها متعلق تکلیف قرار دارد، بلکه در آموزه‌های دینی، طلب و کسب آن فریضه و واجب به شمار آمده است؛ برای مثال:

۰.عَنْ أَبِی عَبْدِاللّه علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و اله: ‏طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ.۲

1.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۴۴؛ بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۳۷. عبارت صحیح «ثواب» است به قرینۀ پرسش از اجر و پاداش. گویا نسّاخ آن ‌را به اشتباه «صواب» ثبت کرده‌اند.

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۰؛ صفار، بصائرالدرجات، ج۱، ص۲؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۲۵.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
88

ادعای اشعری نیست، بلکه با صریح برخی روایات ائمه اطهار علیهم السلام مخالفت دارد:

۰.عَنِ النَّضْرِ بْنِ قِرْوَاشٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه علیه السلام یَقُولُ:‏ إِنَّمَا احْتَجَّ اللّه عَلَى الْعِبَادِ بِمَا آتَاهُمْ وَ عَرَّفَهُم‏.۱

همچنین در انگاره معرفتی امامیه، چون معرفت تحت تکلیف نمی‌گنجد، استحقاق ثواب و عقاب در قبالِ بود و نبود آن نیز وجود ندارد. این مطلب در روایت‌های باب معرفت مورد تأکید قرار گرفته است؛ مانند این روایت‌:

۰.عَنْ صَفْوَانَ قَالَ: قُلْتُ لِعَبْدٍ صَالِحٍ: هَلْ فِی النَّاسِ اسْتِطَاعَةٌ یَتَعَاطَوْنَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ: لا إِنَّمَا هُوَ تَطَوُّلٌ مِنَ اللّه، قُلْتُ: أَ فَلَهُمْ عَلَى الْمَعْرِفَةِ ثَوَابٌ إِذَا کَانُوا لَیْسَ فِیهِمْ مَا یَتَعَاطَوْنَهُ بِمَنْزِلَةِ الرُّکُوعِ وَالسُّجُودِ الَّذِی أُمِرُوا بِهِ فَفَعَلُوهُ؟ قَالَ: لا إِنَّمَا هُوَ تَطَوُّلٌ مِنَ اللّه عَلَیْهِمْ وَتَطَوُّلٌ بِالثَّوَاب.۲

در این گزارش روایی، ثواب استحقاقی برای معرفت رد و انکار شده است، اما در ادامه، نه‌تنها ثواب تفضّلی و امتنانی رد نشده، بلکه مورد تأکید قرار گرفته است. پر واضح است تعلق ثواب تفضّلی منافاتی با عدل ندارد. از همین‌ جا حکم عقاب و عذاب استحقاقی نیز روشن می‌شود. عقاب تفضّلی هم که اصلاً معنا ندارد. در گزارش رواییِ ذیل هم این مسئله به صراحت بیان شده است:

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام:‏ فَمَنْ لَمْ یَجْعَلْهُ اللّه عَارِفاً فَلا حُجَّةَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِ أَنْ یَقِفَ وَیَکُفَّ عَمَّا لا یَعْلَمُ وَلا یُعَذِّبَهُ اللّه عَلَى جَهْلِهِ‏۳؛ امام علی علیه السلام: بر کسی که خداوند متعال او را عارف نگردانیده حجتی نیست، وظیفه او آن است که توقف کند و از آنچه نمی‌داند

1.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۷۶.

2.. همان، ص۲۸۱.

3.. قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۱، ص۱۳؛ هلالی، كتاب سليم بن قيس، ج۲، ص۶۱۰.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20586
صفحه از 285
پرینت  ارسال به