علی بن اسباط و دُرُست بن ابی منصور از راویان روایت مشهور ذیل هستند:
۰.سِتَّةُ أَشْیَاءَ لَیْسَ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ: الْمَعْرِفَةُ وَالْجَهْلُ وَ الرِّضَا وَالْغَضَبُ وَالنَّوْمُ وَالْیَقَظَة.۱؛ شش چیز است که مردم در آن صنعی ندارند: معرفت و جهل، خوشنودی و خشم، خواب و بیداری.
بُرید بن معاویه هم از امام صادق علیه السلام روایت معرفتی ذیل را نقل کرده است:
عَنْ بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام قَالَ: لَیْسَ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ أَنْ یَعْرِفُوا وَلِلْخَلْقِ عَلَى اللّه أَنْ یُعَرِّفَهُمْ وَلِلَّهِ عَلَى الْخَلْقِ إِذَا عَرَّفَهُمْ أَنْ یَقْبَلُوا۲؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: مردم [پیش از آنکه خدا خود را به آنان بشناساند] وظیفهای در شناخت خداوند ندارند و این، حق آنان بر خداست که خود را بشناساند و مردم در برابر خدا وظیفه دارند که چون خداوند خود را به آنان شناساند، بپذیرند.
نیز از عبداللّه بن سنان۳ و محمد بن مسلم۴ روایات معرفة اللّه فطری (معرفت اضطراری خاص) نقل شده است.
حاصل آنکه شمار زیادی از جریان خط فکری محدّث-متکلمان، از راویان روایات اضطراری - هم به معنای عام و هم به معنای خاص - بودند.
ب) خط فکری متکلمانِ محدّث
از متکلمانِ محدّث که روایات معرفت اضطراری به معنای عام یا خاص را نقل