63
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

صُنْعٌ؟ قَالَ: لا. قُلْتُ: لَهُمْ فِیهَا أَجْرٌ؟ قَالَ: نَعَمْ تَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالْمَعْرِفَةِ وَتَطَوَّلَ عَلَیْهِمْ بِالصَّوَاب‏۱؛ صفوان بن یحیی گفت: از حضرت رضا علیه السلام درباره معرفت پرسیدم که آیا مردم در آن صُنعی دارند؟ حضرت فرمودند: نخیر. گفتم: برای مردم در معرفت اجر و پاداش هست؟ فرمودند: بله خداوند تفضّل می‌کند بر آنها و برای معرفت، پاداش (تفضلی) می‌دهد.

از محدّث - متکلمانی که از راویان روایات معرفت اضطراری‌اند، می‌شود از بزنطی مثال آورد که راوی روایتی است که اکتسابی بودن معرفت را به برخی اصحاب امامیه نسبت می‌دهد، اما مورد انکار امام رضا علیه السلام قرار می‌گیرد:

عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ:... فَقُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللّه إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِنَا یَزْعُمُونَ أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مُکْتَسَبَةٌ وَ أنَّهُمْ إِذَا نَظَرُوا مِنْ وَجْه النَّظَرِ أَدْرَکُوا، فَأَنْکَرَ علیه السلام ذَلِکَ...۲؛ بزنطی گفت: به او (امام رضا) گفتم: خدا خیرتان دهد، عده‌ای از اصحاب ما گمان می‌کنند معرفت اکتسابی است و آنان هرگاه از راه صحیح بنگرند، ادراک می‌کنند. حضرت رضا علیه السلام انکار کردند.

محمد بن حکیم نیز از دیگر راویان صنع اللّه (اضطراری) بودن معرفت است:

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَکِیمٍ قَالَ: قُلْتُ لأَبِی عَبْدِاللّه علیه السلام الْمَعْرِفَةُ مِنْ صُنْعِ مَنْ هِیَ؟ قَالَ مِنْ صنع اللّه لَیْسَ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ‏۳؛ محمدبن حکیم گفت به امام صادق علیه السلام گفتم: معرفت صنع (فعل) چه کسی است؟ فرمودند: صنع خداست، مردم در معرفت صنعی ندارند.

1.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۴۴؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۳۷.

2.. حمیری، قرب الاسناد، ص۳۵۶؛ مجلسی، همان، ج۵، ص۱۹۹ و ج۲۲، ص۱۰۱.

3.. کلینی، الكافی، ج۱، ص۱۶۳؛ نيز نک: شیخ صدوق، التوحيد، ص۴۱۰.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
62

متکلمانِ محدّث، از راویان معرفت اضطراری - چه به معنای عام و چه به معنای خاص - هستند؛ در این‌جا برای اثبات صحت ادعای انتساب جمهور امامیه به باور معرفت اضطراری، به چند نمونه از راویان روایات معرفت اضطراری - هم از خط کلامی و هم از خط حدیثی - در کوفه اشاره می‌کنیم.

الف) خط فکری محدّث - متکلمان

از میان محدّث - متکلمان کوفه که روایات معرفت اضطراری (به معنای عام و خاص) را نقل کرده‌اند، می‌توان از ابوبصیر نام برد که از امام صادق علیه السلام روایتی نقل می‌کند که در آن اکتسابی بودن معرفت به‌صراحت نفی شده است:

۰.أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْمَعْرِفَةِ أَ هِیَ مُکْتَسَبَةٌ؟ فَقَالَ: لا. فَقِیلَ لَهُ: فَمِنْ صنع اللّه عَزَّوَجَلَّ وَمِنْ عَطَائِهِ هِیَ؟ قَالَ: نَعَمْ وَلَیْسَ لِلْعِبَادِ فِیهَا صُنْعٌ وَلَهُمْ اکْتِسَابُ الْأَعْمَالِ۱؛ از حضرت صادق علیه السلام سوال پرسیده شد که آیا معرفت اکتسابی است؟ حضرت فرمودند: نخیر. پرسیده شد: پس [معرفت] صنع و عطای خداست؟ فرمودند: بله. مردم در معرفت صنعی ندارند و برای آنان اکتساب اعمال (افعال) است.

نیز از صفوان بن یحیی می‌شود نام برد که از امام رضا علیه السلام صنع۲ انسان نبودنِ معرفت را نقل کرده است:

قَالَ صَفْوَانُ بْنُ یَحْیَى‏ سَأَلْتُ الرِّضَا علیه السلام عَنِ الْمَعْرِفَةِ هَلْ لِلْعِبَادِ فِیهَا

1.. شیخ صدوق، التوحيد، ۴۱۶.

2.. صنع در لغت به معنای«فعل» است (فراهیدی، العین، ج۱، ص۳۰۴؛ ابن منظور، لسان العرب، ج۸، ص۲۰۹؛ راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ج۱، ص۴۹۳؛ طریحی، مجمع البحرین، ج۴، ص۳۶۰).

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20550
صفحه از 285
پرینت  ارسال به