گفتار دوم:
معرفت اضطراری در اندیشه امامیان در مدرسه کوفه
درآمد
کوفه و مدرسه کلامی آن در تاریخ اندیشه امامیه، جایگاه ممتازی دارد. مطالعات و پژوهشهای برخی صاحبان قلم در حوزه تاریخ کلام امامیه گویای آن است که در کوفه سده دوم، مجموعهای پُرمایه از نظریهپردازی، تبیین و تحلیل عقلانیِ اعتقادات شکل گرفت. به اجمال میتوان گفت که در کوفه دستکم دو جریان مهم کلامی حضور داشت که به رغم شباهتهای فراوان، در پارهای جهات از یکدیگر فاصله میگرفتند: الف) جریان محدّث متکلمان؛ ب) جریان متکلمان نظریهپرداز.۱
هرچند محدّث - متکلمان در آن دوره به کلام شُهره نبودند، اما به معنای واقعی و امروزینِ کلام، رفتاری کاملاً متکلمانه داشتند؛ برعکس متکلمانِ نظریهپرداز که به معنای تاریخی و خاص کلمه و در همان دوره به تکلّم شهرت داشتند. هر دو جریان در بُنمایهها و مؤلفههای بنیادین فکری اشتراکات فراوانی داشتند که شاید مهمترین