181
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

گفتار پنجم:

معرفت اضطراری در اندیشه معتزله

درآمد

مکتب کلامی معتزله - از فرقه‌های تأثیرگذار سده‌های نخستین اسلامی و مهم‌ترین رقیب اهل حدیث و حنبلی‌گرایان - پس از تکوّن در نیمه نخست سده دوم هجری در بصره توسط واصل بن عطا (م ۱۳۱) و عمرو بن عبید (م ۱۴۳/ ۱۴۴)، و پس از تدوین اصول و باورهای پنج‌گانه‌اش از سوی مشایخ نخستین اعتزال، توسط فردی به نام «بشر بن معتمِر» (م ۲۱۰) به بغداد رسید و مکتب «معتزله بغداد» را پایه‌گذاری کرد.

مدارسِ بصره و بغداد به رغم هم‌گرایی‌های فراوان، واگرایی‌هایی نیز در روش‌ کلام‌ورزی و نیز در پاره‌ای از باورهای اعتقادی و مسائل کلامی داشتند.۱

مکتب تأویل‌گرای اعتزال در نیمه‌های سده پنجم توسط ابوالحسین بصری (م ۴۳۶) به مدرسه جدیدی تبدیل شد که با دو مدرسه اعتزال بصره و بغداد تفاوت‌هایی

1.. نک: نیسابوری، مسائل الخلاف؛ خیّون، معتزلة البصرة و بغداد، سراسر کتاب.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
180

جمع‌بندی

از آنچه گفته آمد به دست می‌آید که حدیث‌گرایان اهل سنت و جماعت - بر اساس بنیادهای فکری و اعتقادی‌شان - همه معارف بشری را اضطراری می‌دانستند؛ به این معنا که ایجاد معرفت در انسان را - مانند دیگر افعال و اعمال انسان‌ها - صنع اللّه و مخلوق حق‌تعالی و تقدیر شده از سوی او می‌دانستند؛ همان‌گونه که در معرفة اللّه هم به معرفت فطری و إعطایی از سوی پروردگار عالم در سرشت و نهاد انسان‌ها معتقد بودند. آنان گرچه ایجاد معرفت در انسان‌ها را صنع اللّه و مخلوق او می‌دانستند، اما به دلیل عدم باور به حسن و قبح افعال و اندیشه عدل الهی - بر خلاف امامیان نخستین - به ثواب و عقاب در قبال تحقق یا عدم تحقق معرفت معتقد بودند؛ زیرا اصل معرفت را تحت تکلیف می‌دانستند و با این‌که به تکلیف به معرفت معتقد بودند، اما بر خلاف معتزلیان، آن را نخستین تکلیف نمی‌دانستند؛ چون وجوب معرفة اللّه را سمعی می‌دانستند، نه عقلی۱ حتی از دیدگاه آنان وجوب معرفت پیامبران هم سمعی است.۲

از تفاوت‌های مهم دیدگاه امامیان نخستین با دیدگاه اصحاب حدیث آن است که اهل حدیث بر اساس مبانی فکری‌شان، نه‌تنها حصول معرفت (برآیند معرفت) را فعل اللّه می‌دانند، بلکه مقدمات و فرآیند معرفت را نیز فعل اللّه و بر اساس نظام قَدَر دانسته و آن‌ را مخلوق پرودگار می‌دانند! در حالی که امامیان، تنها برآیند معرفت را صنع اللّه می‌خواندند، اما فرآیند معرفت را فعل اختیاری انسان می‌دانستند. البته، با همان مبنای امرٌ بین الامرینی خودشان.

1.. لالکایی، شرح اصول الاعتقادات، ج۲، ص۱۹۳ـ۱۹۴.

2.. همان، ص۱۹۶.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20535
صفحه از 285
پرینت  ارسال به