147
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

شناخته‌ایم.۱

بنابراین، به باور شیخ صدوق، خداوند را باید تنها با خداوند شناخت. در واقع، هرگونه معرفتی به خداوند از هر طریقی که باشد، معرفت باللّه است و خداوند آن را ایجاد می‌کند؛ زیرا اگر معرفة اللّه از طریق عقل، یا رُسُل و حُجج و یا از طریق معرفت نفس محقق شود، به این دلیل که ایجاد کننده و محدِث همه آنها، خود خداوند است، بنابراین، معرفة اللّه باللّه محقق می‌شود.

شیخ صدوق، دوباره از باب «الحدوث» به نقل روایات اثبات صانع از طریق اثبات حدوث عالم پرداخته است.۲ تا آن‌که در باب «فطرة اللّه الخلقَ علی التوحید»، به معرفت فطری موهوبی در عالم ذر پرداخته و از طرق مختلف بسیاری از روایت مربوطه را ذکر می‌کند.۳

شیخ صدوق نیز - مانند کلینی - مباحث مربوط به توحید افعالی را از باب «البداء» تا «باب التعریف والبیان» (روایات مربوط به معارف اضطراری) پی گرفته است و در ابواب مختلف به تبیین و چگونگی توحید افعالی همت گمارده است. از اثبات مشیت و اراده عامه حق تعالی۴ و اثبات استطاعت،۵ تا نفی جبر و تفویض و اثبات نظریه اختصاصی اهل‌بیت علیهم السلام در امرٌ بین الامرین۶ و این‌که در میان نظریه

1.. «قال مصنفُ هذا الکتاب: القول الصواب فی هذا الباب هو أن یقال: «عرفنا اللّه باللّه لأنا إن عرفناه بعقولنا فهو عزّو جل واهبها، وإن عرفناه عزّو جل بأنبیائه ورسله و حججه علیهم السلام فهو عزّو جل باعثهم ومرسلهم ومتخذهم حججاً، وإن عرفناه بأنفسنا فهو عزّو جل محدّثها؛ فبه عرفناه»‏ (شیخ صدوق، التوحید، ص۲۹۰ـ۲۹۱).

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۹۲ـ۳۰۴.

3.. همان، ص۳۲۸ـ۳۳۱.

4.. همان، ص۳۳۶ـ۳۴۴.

5.. همان، ص۳۴۴ـ۳۵۴.

6.. همان، ص۳۵۹ـ۳۶۴.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
146

شیخ صدوق، در راستای بیان طرق شناخت خداوند (معرفة اللّه) و این‌که هم می‌توان از طریق عقل و استدلال عقلی خداوند را شناخت و هم می‌توان معرفة اللّه را به توفیق و هدایت و اعطای معرفت از جانب خداوند متعال دانست، به ماجرای اختلاف در روش پاسخ‌گویی مؤمن طاق و هشام بن حکم به این پرسش ‌که چگونه خداوند را شناختید، اشاره می‌کند که در آن مؤمن طاق به معرفة اللّه موهوبی و إعطایی از جانب پروردگار اشاره می‌کند و شناخت خداوند را به توفیق و ارشاد و تعریف و هدایت حق تعالی می‌داند؛‌ اما هشام بن حکم، شناخت خداوند متعال را از راه اندیشیدن و استدلال از حدوث و نظم امور، بیان می‌کند.۱

شیخ صدوق پس از بیان امکان استفاده از عقل و استدلال عقلی از مخلوقات و محدّثات، در اثبات خداوند متعال و نیز بیان این که خداوند را باید به خداوند شناخت نه به مخلوقاتش، روایات را این‌چنین جمع‌بندی کرده است:

۰.قول صحیح در این باب آن است که گفته شود: ما خداوند را به وسیله خدا شناختیم؛ زیرا اگر خدا را با عقل‌هایمان شناخته باشیم، خداوند متعال عقل را به ما داده است، و اگر خداوند را با انبیا و رسل و حجت‌هایش شناخته باشیم، خداوند آنان را مبعوث کرده و حجت قرار داده است و اگر خداوند را از طریق نفس‌هایمان شناخته باشیم، خداوند متعال نفس‌های ما را خلق کرده است. پس به وسیله ‌خدا، خدا را

1.. «قَالَ: حَضَرْتُ مُحَمَّدَ بْنَ النُّعْمَانِ الْأَحْوَلَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِمَ عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِتَوْفِيقِهِ و إِرْشَادِهِ وَتَعْرِيفِهِ وَهِدَايَتِهِ قَالَ فَخَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهِ فَلَقِيتُ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ فَقُلْتُ لَهُ مَا أَقُولُ لِمَنْ يَسْأَلُنِي فَيَقُولُ لِي بِمَ عَرَفْتَ رَبَّكَ فَقَالَ إِنْ سَأَلَ سَائِلٌ فَقَالَ بِمَ عَرَفْتَ رَبَّكَ قُلْتُ عَرَفْتُ اللّه جَلَّ جَلَالُهُ بِنَفْسِي لِأَنَّهَا أَقْرَبُ الْأَشْيَاءِ إِلَيَّ...»(شیخ صدوق، التوحید، ص۲۸۹).

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20731
صفحه از 285
پرینت  ارسال به