139
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

بیان کرده است.

او معارف توحید در مرتبه وجود حق تعالی را با «باب حدوث العالَم و اثبات المُحدِث» آغاز می‌کند و با بیان روایاتی چند، عملاً امکان اثبات خداوند متعال از طریق عقل و استدلال عقلی را نشان می‌دهد،۱ سپس با ذکر روایات اهل‌بیت علیهم السلام بیان می‌کند که عقل در عین این‌که می‌تواند خداوند را اثبات کند، اما معرفتی که در ساحت معرفة اللّه به دست می‌آورد، پایین‌ترین حد معرفت «ادنی المعرفة» و در حد اخراج از حدین (حد تعطیل و حد تشبیه) است.۲ کلینی در «کتاب التوحید» بعد از معارف مربوط به توحید در مرتبه صفات و بیان صفات ذاتی و فعلی و معارف مربوط به اسماء الهی، به توحید افعالی پرداخته است.

محمد بن یعقوب در بخش روایات مربوط به توحید افعالی که از باب البداء تا آخر کتاب توحید را شامل می‌شود، به طور تفصیلی به مباحث مشیّت و اراده عامه حق تعالی و این‌که چیزی در عالم محقق نمی‌شود مگر آن‌که تحت مشیت و اراده و دیگر امور هفت‌گانه۳ قرار گیرد، پرداخته است.۴ کلینی در عین اثبات مشیت عامه حق تعالی به دیدگاه اختصاصی اهل‌بیت علیهم السلام در ردّ جبر و تفویض و اثبات امرٌ بین الامرین۵ و استطاعت می‌پردازد و در آن به استطاعت قبل الفعل و مع الفعل و نیز السبب الوارد من الخارج در تحقق افعال، اشاره می‌کند.۶

1.. همان، ص۸۱.

2.. همان،‌ ص۸۶.

3.. «عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَا يَكُونُ شَيْ‏ءٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْض‏ إِلَّا بِسَبْعٍ بِقَضَاءٍ وَقَدَرٍ وَ إِرَادَةٍ وَ مَشِيئَةٍ وَكِتَابٍ وَأَجَلٍ وَإِذْنٍ فَمَنْ زَعَمَ غَيْرَ هَذَا فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اللّه أَوْ رَدَّ عَلَى اللّه عَزَّ وَ جَلَّ» (کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۹).

4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۹ـ۱۵۲.

5.. همان، ص۱۵۵ـ۱۶۰.

6.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶۰ـ۱۶۲.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
138

محمد بن یعقوب کلینی

بررسی کتاب کافی نشان می‌دهد این کتاب نه‌تنها یک مجموعه حدیثی که روایات را گردآوری کرده است، بلکه چینش و تبویب این روایات از یک نظام فکری حکایت می‌کند که در پس این مجموعه نمایان است. کلینی (م ۳۲۹) نیز با مقدم کردن «کتاب العقل» و ذکر ۳۶ روایت درباره اهمیت و جایگاه عقل در نظام معرفت دینی، بر این باور تأکید می‌کند که نقل روایات به معنای تعبد و پذیرش عاری از فهم و تعقل نیست، بلکه مضامین روایات به‌عنوان میراثی عقلی و در یک نظام معقول ارائه می‌شوند. چینش منطقی، سازوار و دستگاه‌مند روایات در کتاب‌ها، ابواب و حتی میان روایات درون هر باب، این نظام‌مندی را به‌خوبی نشان می‌دهد. از نظرگاه کلینی، عقل حجت نهایی دریافت و فهم حقایق است و بر اساس آن ثواب و عقاب، تعلق می‌گیرد: «کان العقل هو القطب‏ الّذی‏ علیه‏ المدار وبه یُحتجّ وله الثواب، وعلیه العقاب».۱

کلینی بعد از «کتاب العقل» و تبیین جایگاه آن در نظام معرفتی، بی‌درنگ «کتاب فضل العلم» را ذکر کرده است و در آن به جایگاه علم و معرفت و فضائل علم‌آموزی و فضیلت مجلس علم و همنشینی با عالِم اشاره کرده است۲ و نیز این‌که طلب علم بر غیرعالم فریضه است،۳ همان‌گونه که بذل علم بر عالم فضیلت به حساب می‌آید و این‌که تعلیم علم زکاتِ علم خوانده شده است.۴

محمد بن یعقوب سپس «کتاب التوحید» را ذکر کرده و در آن بسیاری از معارف را به شکلی منسجم و دستگاه‌مند در خصوص توحید در مرتبه ذات، صفات و افعال

1.. کلینی، مقدمه الکافی، ج۱، ص۹.

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۲ـ۴۰.

3.. همان، ص۳۰.

4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۱.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20595
صفحه از 285
پرینت  ارسال به