133
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

خدا و فضل اوست.

از این‌که برقی در باب «المعرفة»، روایات «ایمان اضطراری» را ذکر کرده است، آشکار می‌شود از نظرگاه برقی - به احتمال - منظور از «ایمان»، یکی از مقدمات آن یعنی «معرفت» بوده است.۱ هرچند این احتمال به قرینه روایت دیگری که ذکر می‌کند، مرجوح است:

عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ یَحْیَى الْحَلَبِیِّ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ الْحُرِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللّه (حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الإِیمانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ) هَلْ لِلْعِبَادِ بِمَا حَبَّبَ صُنْعٌ؟ قَالَ: لا وَلا کَرَامَة.۲

زیرا در این روایت، ایمان به معنای معرفت نیست. و نیز به قرینه روایاتی که برقی در باب «الدین» نقل کرده است که دلالت بر باور او به ایمان موهوبی دارد؛ مانند:

۰.عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِی سُلَیْمَانَ عَنْ مُیَسِّرٍ قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْداللّه علیه السلام‏ إِنَّ الدُّنْیَا یُعْطِیهَا اللّه مَنْ أَحَبَّ وَأَبْغَضَ وَإِنَّ الْإِیمَانَ لا یُعْطِیهِ إِلَّا مَنْ أَحَب.۳

معلوم می‌شود معنای اعطایی بودن ایمان و صنع اللّه بودن آن در نظرگاه احمد برقی، ظاهراً چیزی بوده که منافاتی با اصل اختیار و اراده انسان نداشته است؛ زیرا اولاً همواره اصل «اختیار» و نفی جبر در اعمال و از جمله در ایمان یکی از اصول قطعی اندیشه امامیه بوده است؛ ثانیاً، آیات و روایات بسیاری به صراحت بر اختیاری و

1.. احتمال دارد صدر یا ذیل روایت تقطیع شده باشد و یا این‌که واژۀ «المعرفة» با «الایمان» جابجا شده و یا این‌که روایت جعلی باشد.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۹.

3..‏ همان، ص۲۱۶-۲۱۸.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
132

روایاتی از جمله این‌که خداوند در قیامت بندگانش را بر اساس مقدار عقلی که عطا کرده است، مواخذه می‌کند۱ و این‌که هیچ نعمتی نیکوتر از عقل و محبوب‌تر از آن نزد خداوند متعال نیست.۲

به نظر می‌رسد او با تقدم کتاب «العقل» و بیان روایات فضیلت و جایگاه عقل، تلویحاً بر نقش مقدمی عقل در فهم و تعقل روایات اشاره دارد. احمد برقی بی‌درنگ پس از باب «العقل» باب «المعرفة» را ذکر می‌کند و در آن به جایگاه رفیع علم و معرفت اشاره می‌کند و با ذکر روایت امام صادق علیه السلام بیان می‌کند که مردم به معرفت تکلیفی ندارند؛ زیرا طریق و سبیلی بر آن ندارند.۳ به بیان دیگر، معارف از تحت سلطه و اختیار انسان خارج‌اند. البته، او در این باب، بیش از این، ‌روایات معارف اضطراری را ذکر نکرده است، اما در دیگر ابواب کتاب «مصابیح الظلم» - چنان‌که خواهد آمد - به‌صورت پراکنده به نقل روایات پرداخته است.

شگفت آن‌که برقی در همین باب «المعرفة»، چند روایت در خصوص ایمان و عدم صنع انسان در تحقق آن آورده است که در کتاب‌های دیگر یافت نمی‌شود؛ از جمله این روایت:

عَنْهُ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه علیه السلام عَنِ الإیمَانِ هَلْ لِلْعِبَادِ فِیهِ صُنْعٌ؟ قَالَ: لا وَلا کَرَامَةَ بَلْ هُوَ مِنَ اللّه وَفَضْلِه۴؛ حسن بن زیاد گفت: از امام صادق علیه السلام از ایمان پرسیدم که آیا مردم در آن نقش دارند؟ فرمودند: نه. ایمان کرامت نیست بلکه از

1.. همان، ص۱۹۳-۱۹۴.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ۱۹۴.

3.. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّه علیه السلام قَالَ: لَمْ يُكَلِّفِ اللّه الْعِبَادَ الْمَعْرِفَةَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُمْ إِلَيْهَا سَبِيلا» (برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۸).

4.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۹.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20859
صفحه از 285
پرینت  ارسال به