131
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

به غلو.۱ محمد بن خالد نیز از اصلی‌ترین انتقال دهندگان روایات معارف اضطراری به معنای عام۲ و معرفت اضطراری به معنای خاص۳ به قم بوده است.

احمد بن محمد خالد برقی

احمد برقی (م ۲۷۴/ ۲۸۰) چندین کتاب داشت که مجموعه‌ای از آنها با نام المحاسن شناخته می‌شود. در بخش‌های بجا مانده از این کتاب توجه به عقل و در عین‌حال اضطراری بودن معارف به چشم می‌خورد. او در کتابش بیشترِ روایات معرفت اضطراری را با چینشی خاص ذکر کرده که می‌تواند حاکی از دستگاه معرفتی خط فکری محمد بن خالد برقی باشد. البته، دو کتاب کلینی و صدوق در مقایسه با کتاب برقی، در تبویب و چینش روایات معارف، از نظم و نسق بهتری برخوردارند. با این‌حال، کتاب محاسن به‌خوبی می‌تواند پرده از نظام معرفتی برقی بردارد. احمد برقی تقریباً همه روایت‌های مربوط به معارف اضطراری (عام و خاص) موجود در الکافی و التوحید را به‌صورت پراکنده و در ابواب مختلف ذکر کرده است که با پی‌گیری روایت‌های معرفت در ابواب مختلف و با در نظر داشتن نوع چینش ابواب و روایات و نیز تقدم و تأخر آنها، می‌توان به سامانه فکری و دستگاه معرفتی او تا اندازه‌ای دست یافت.

او روایات مربوط به معارف را در کتاب «مصابیح الظلمِ» محاسن جمع کرده است. برقی در این کتاب ابتدا باب «العقل» را مقدم داشته و در آن ۲۲ روایت از طرق مختلف، درباره اهمیت و جایگاه عقل در نظام معرفت دینی، نقل کرده است؛

1.. طالقانی، «مدرسۀ کلامی قم»، ص۸۴ـ۸۵.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۷۷ و ۲۸۱.

3.. همان، ص۲۴۱.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
130

یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَخَرَجُوا کَالذَّرِّ فَعَرَّفَهُمْ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَلَولا ذَلِکَ لَمْ یَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ. وَقَال:َ قَالَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و اله: کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ؛ یَعْنِی الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللّه عَزَّوجَلَّ خَالِقُهُ.۱

تفسیر موجودِ منسوب به علی بن ابراهیم، نیز گرچه از دیدگاه محققان، از او نیست، اما حدود ۷۵ درصد از محتوای آن، همان تفسیر علی بن ابراهیم مشهور است.۲ قمی در تفسیرش در ذیل آیه میثاق۳ روایات مربوط به چگونگی اخذ میثاق بر توحید و نبوت و ولایت را هم از طریق پدرش ابراهیم و هم از طرق دیگر نقل کرده و دیدگاه خود را آشکار ساخته است.۴ همچنین در ذیل آیه فطرت۵ به بیان و ذکر روایت‌های مربوط به معرفت فطری پرداخته است.۶

جریان فکری محمد بن خالد برقی

محمد بن خالد برقی از دیگر واسطه‌های انتقال میراث کوفه به قم بود. خط فکری او به واسطه فرزندش احمد بن محمد بن خالد تداوم یافت. از ویژگی‌های جریان فکری آنان که با جریان فکری احمد بن محمد بن عیسی متمایز بود، نقل از ضعفا و مجاهیل و اعتماد بر اخبار مُرسل بود و البته، ارتباط حدیثی با پاره‌ای از راویان متهم

1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۲ـ۱۳.

2.. مددی، نگاهی به دریا، ج۱، ص۳۳۳.

3.. (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ) (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۷۲).

4.. قمی، تفسیر قمی، ج۱، ص۲۴۷ و ۲۴۸.

5.. (فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللّه الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللّه ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ) (سورۀ روم، آیۀ ۳۰).

6.. قمی، تفسیر قمی، ج۲، ص۱۵۴ـ۱۵۵.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20557
صفحه از 285
پرینت  ارسال به