فطری است. علی بن ابراهیم هم از خط فکری پدرش ابراهیم بن هاشم و هم از خط فکری احمد اشعری، روایات معرفت اضطراری - چه به معنای عام و چه به معنای خاص - را نقل کرده و انتشار داده است. علی بن ابراهیم از محمد بن عیسی و او از یونس بن عبدالرحمن و او از حماد از عبدالاعلی صحیحه امام صادق علیه السلام را نقل میکند که حضرت در پاسخ به این پرسش که آیا مردم ابزاری برای رسیدن به معرفت دارند، پاسخ منفی دادند و فرمودند: «مردم تکلیفی به معرفت ندارند» و در ادامه فرمودند: «علی اللّه البیان».۱
نیز او روایتهای متعددی از ابراهیم بن هاشم مبنی بر تحقق میثاق بر توحید و نبوت و ولایت در عالم ذر، روایت کرده است.۲ همچنین علی بن ابراهیم از طریق پدرش ابراهیم، راوی روایت مهمی است که یکجا همه مطالب مربوط به عالم ذر، میثاق بر توحید و معرفة اللّه فطری را بیان کرده است:
۰.عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللّه عَزَّوجَلَّ (حُنَفاءَ لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ)۳ قَالَ: الْحَنِیفِیَّةُ مِنَ الْفِطْرَةِ الَّتِی فَطَرَ اللّه النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّه، قَالَ: فَطَرَهُمْ عَلَى الْمَعْرِفَةِ بِهِ. قَالَ زُرَارَةُ: وَسَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللّه عَزَّوجَلَّ (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى)۴، قَالَ: أَخْرَجَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّیَّتَهُ إِلَى