محمد بن حسین نقل کرده است، نه از احمد بن محمد بن عیسی. محمد بن یحیی روایات متعددی نیز از طریق احمد بن محمد اشعری در خصوص عالم ذر، میثاق بر توحید و نبوت و ولایت۱ و معرفت فطری نقل کرده است:
۰.مُحَمَّدُ بنُ یَحیَى العطار القمّی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ بن عیسی عَنِ ابْنِ مَحبوبٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّه علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللّه عَزَّ وَجَلَّ (فِطْرَة اللّه الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها) قَالَ: فَطَرَهُمْ جَمِیعاً عَلَى التَّوْحِیدِ.۲
عبداللّه بن جعفر الحمیری
از دیگر راویان جریان فکری احمد بن محمد اشعری در قم، میتوان از عبداللّه بن جعفر حمیری (م حدود ۳۰۰ - ۳۰۵)، صاحب کتاب قرب الاسناد نام برد. حمیری از استادش احمد اشعری روایت امام صادق علیه السلام را نقل کرده است که در جواب پرسش عبدالاعلی بن اعین درباره مکلّف بودن کسی که هیچ معرفتی ندارد، فرمود: تکلیفی بر او نیست.۳
حمیری در قرب الاسناد راوی دو روایت ارزشمند از امام رضا علیه السلام در موضوع معرفت اضطراری است که در حل مسئله معرفت اضطراری بسیار حائز اهمیت است. یکی از طریق احمد بن محمد از بزنطی نقل میکند که:
۰.قُلْتُ لأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام: لِلنَّاسِ فِی الْمَعْرِفَةِ صُنْعٌ؟ قَالَ: «لا». قُلْتُ: لَهُمْ عَلَیْهَا ثَوَابٌ؟ قَالَ: «یَتَطَوَّلُ عَلَیْهِمْ بِالثَّوَابِ کَمَا یَتَطَوَّلُ عَلَیْهِمْ