107
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

معرفت، اسبابی وجود دارد.

۰.مَن طَلَبَ العلمَ عَلِمَ۱؛ بالتعلیم یُنال العلمُ۲؛ مَنْ تَعَلَّمَ عَلِم۳؛ مَنْ لَمْ یَتَعَلَّمْ لَمْ یَعْلَم۴.

نکته دیگر این‌که اگر رابطه تهیئی میان فرآیند و برآیند معرفت را نپذیریم و حصول علم را تماماً به اراده و إعطای خداوند متعال و جبری محض بدانیم، لازمه‌اش آن است که میان مقدمات تحصیل معرفت و خود معرفت، دیگر هیچ ارتباطی نباشد، در این‌ صورت مقدمیّت معنا نخواهد داشت، بلکه آنها اموری کاملاً متباین و نامربوط خواهند بود و اگر این‌گونه باشد این همه تأکید بر تحصیل مقدمات معرفت و حتی وجوب طلب علم، بی‌معنا و غیرحکیمانه خواهد بود. همان‌گونه که میان امور دیگر و معرفت، مانند خوردن و آشامیدن و حصول معرفت، هیچ نسبتی نیست، باید میان فکر کردن و خِرَدورزی و تعلیم و تعلّم هم همین نسبت برقرار باشد، در حالی که نیست. خلاصه آن‌که هر دو احتمال و فرضیه (سببی غیرِحتمی یا غیرِسببیِ تهیئی) در مورد اضطراری بودن معارفِ نظری، می‌تواند مقصود اصحاب امامیه (در مدرسه کوفه) بوده باشد.

رابطه معرفت اضطراری با تعقّل و خِرَدورزی

یکی از مهم‌ترین پیچیدگی‌های تبیین تاریخیِ منظومه معرفتی امامیه، تبیین چگونگی جمع شدن انگاره معرفت اضطراری با تعقل و خِرَدورزی از نظرگاه امامیان

1.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۸۹.

2.. آمدی، غرر الحکم، ص۴۳، ح ش۸۵.

3.. ‏همان، ص۴۳، ح ش‌۹۲.

4.. ‏همان، ح ش‌۹۵.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
106

روشن و آشکار نیست که میان آگاهی‌یابی و تحصیل مقدمات فهم، چه رابطه‌ای وجود دارد.

در این فرضیه نیز، انسان مکلّف به تحصیل علم به معنای مقدمات علم است، اما مکلّف به خود معرفت نیست؛ از این‌رو، برای عدم حصول معرفت عقابی ندارد. البته، اگر در عدم تحصیل مقدمات قصوری داشته باشد، عقاب دارد. با این حال، اگر معرفت حاصل شود خداوند متعال ثوابی برای آن از باب لطف و تفضّل قرار داده است (تطولٌ من اللّه) اما اجر و ثواب استحقاقی در کار نیست.

این برداشت از روایات به رغم آن‌که ممکن و معقول است و با ظواهر روایات معارف اضطراری سازگار است، اما مشکلِ ناهم‌خوانی با ظواهر برخی دیگر از روایات را دارد که برای اراده انسان و تحصیل فرآیند معرفت، در حصول و تحقق معرفت نقشی قائل هستند؛ مانند روایاتی چون:

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللّه أَنْ یُجْرِیَ الأَشْیَاءَ إِلَّا بِالأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِکُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَجَعَلَ لِکُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَجَعَلَ لِکُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَجَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَلِکَ رَسُولُ اللّه صلی الله علیه و اله و سلموَنَحْنُ۱؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند ابا دارد امور را جز از طریق اسباب فراهم آورد. از این رو برای هر چیزی سببی قرار داده و برای هر سببی، بیانی و برای هر بیانی دری گویا. هر که آن در را شناخت، دانش را شناخت و هر که آن را نشناخت، دانش را نشناخته است. آن پیامبر خدا و ما (اهلبیت) هستیم.

در این روایت خداوند همه چیز حتی علوم را با اسبابش محقق می‌سازد که حجج الهی (نبی و امام) باب علم و اسباب آن معرفی شده‌اند! معلوم می‌شود برای علم و

1.. صفار، بصائرالدرجات، ج۱، ص۶.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20733
صفحه از 285
پرینت  ارسال به