عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَیْسَ عَلَى النَّاسِ أَنْ یَعْلَمُوا حَتَّى یَکُونَ اللّه هُوَ الْمُعَلِّمَ لَهُمْ، فَإِذَا عَلَّمَهُمْ فَعَلَیْهِمْ أَنْ یَعْلَمُوا.۱
در روایت امام باقر علیه السلام علم و معرفت انسانها، منوط به تعلیم و إعطای پروردگار عالم دانسته شده است.
۰.لیسَ العِلمُ بالتعلّمِ، إنما هو نُورٌ فی قَلبِ مَن یُریدُ اللّه أن یهدِیَه۲؛ علم به یادگیری نیست، بلکه نوری است در قلب کسی که خدا هدایتش را اراده کرده است.
حال که از اطلاق روایات سخن به میان آمد، اشاره به این نکته بیمناسبت نیست که در منابع روایی امامیه، انبوهی دیگر از روایات مربوط به معرفت، وجود دارد که اطلاق گفته شده را ندارند۳ و مقید به قید معرفة اللّه یا معارف دینی (در حوزه معارف ایمانی) شدهاند. از اینرو، بسیاری از شارحان و محققان معاصر و غیرمعاصر، این روایات را مقید و حمل به معرفة اللّه یا معارف بنیادین دینی و معرفت شریعت دانسته و بدون در نظر گرفتن شواهد متعدد تاریخی، الف و لام در «المعرفة/ المعارف» را عهد ذکری دانسته و همه آنها را مقیّد به معرفة اللّه فطری پنداشتهاند.۴ اما اولاً
1.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۰۰.
2.. مجلسی، بحارالانوار، ج۱، ص۲۲۵. برخی از روایات ذکر شده صحیحه و برخی موثقه و تعدادی هم ضعیفاند، اما از آنجا که مضمون روایات معرفت اضطراری تواتر معنوی و اجمالی دارند (استرآبادی، الفوائد المدنیة، ص۴۰۷؛ ملاصالح مازندرانی، شرح الکافی، ج۵، ص۴۸؛ شیخ حرّ عاملی، اثبات الهداة، ج۱، ص۷۵) و با توجه به اقوال و شواهد موجود در کتب مقالات و ملل و نحل، صدور اجمالی آنها محل تردید و شک نیست.
3.. مانند روایت شریفه «عَنْ صَفْوَانَ قَالَ: قُلْتُ لِعَبْدٍ صَالِحٍ: هَلْ فِي النَّاسِ اسْتِطَاعَةٌ يَتَعَاطَوْنَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ: لا إِنَّمَا هُوَ تَطَوُّلٌ مِنَ اللّه، قُلْتُ: أَ فَلَهُمْ عَلَى الْمَعْرِفَةِ ثَوَابٌ إِذَا كَانُوا لَيْسَ فِيهِمْ مَا يَتَعَاطَوْنَهُ بِمَنْزِلَةِ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ الَّذِي أُمِرُوا بِهِ فَفَعَلُوهُ؟ قَالَ: لا إِنَّمَا هُوَ تَطَوُّلٌ مِنَ اللّه عَلَيْهِمْ وَ تَطَوُّلٌ بالثَّوَاب» که به قرینه تعلق ثواب و تطول و تفضل بودن ثواب، معلوم میشود المعرفة مقید به معرفة اللّه و معرفة الشریعة است.
4.. برای مثال، یکی از وجوهی که علامه مجلسی در جمعبندی روایات معارف اضطراری، بیان کرده آن است که همۀ روایات دربارۀ معرفة اللّه است (مجلسی، مرآة العقول، ج۲، ص۲۳۲ـ۲۳۳).