معرفت و جهل صنعی ندارد، به نقل از امام صادق علیه السلام نقل شده است:
اخْتَلَفَ النَّاسُ جُعِلْتُ فِدَاکَ بِالْعِرَاقِ فِی الْمَعْرِفَةِ وَ الْجُحُودِ فَأَخْبِرْنِی جُعِلْتُ فِدَاکَ أَهُمَا مَخْلُوقَان؟... سَأَلْتَ عَنِ الْمَعْرِفَةِ مَا هِیَ؟ فَاعْلَمْ رَحِمَکَ اللّه أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مِنْ صنع اللّه عَزَّوَجَلَّ فِی الْقَلْبِ مَخْلُوقَةٌ وَ الْجُحُودَ صنع اللّه فِی الْقَلْبِ مَخْلُوقٌ وَ لَیْسَ لِلْعِبَادِ فِیهِمَا مِنْ صُنْع...۱؛ امام صادق علیه السلام در پرسش از مخلوق بودنِ معرفت (شناخت) و جحود (انکار) فرمودند: از چیستی معرفت پرسیدی، پس بدان - رحمت خدا بر تو باد - معرفت و جحود، صنع (فعل) خداوند متعال در قلب و مخلوقند و مردم در آنها صنعی ندارند.
عبدالاعلی بن اعین راوی صحیحهای است که در آن حضرت صادق علیه السلام ادات و ابزار دستیابی به معرفت و تکلیف به معرفت را از مردم سلب میکند:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِاللّه علیه السلام: أَصْلَحَکَ اللّه هَلْ جُعِلَ فِی النَّاسِ أَدَاةٌ یَنَالُونَ بِهَا الْمَعْرِفَةَ؟ قَالَ: فَقَالَ: لا۲؛ عبدالاعلی گفت به امام صادق علیه السلام عرض کردم: خدا خیرتان دهد، آیا مردم ابزاری دارند تا با آن به شناخت برسند؟ حضرت فرمودند: نه.
نیز از هشام بن سالم۳ و مؤمن طاق هم در خصوص معرفت فطری موهوبی در عالم موسوم به ذر روایاتی نقل شده است.۴