241
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

فراتر از ‌شیخ مفید و قاطبه امامیه، عقل را در نظر و استدلال مستقل می‌داند و هیچ نیازی به وحی و شرع برای اثبات خداوند و صفاتش نمی‌بیند.

شیخ طوسی

شیخ طوسی (م ۴۶۰) نیز معتقد است، راهی جز طریقِ استدلال و نظر، به معرفت بر اصول اعتقادی -‌ و از جمله معرفة اللّه - ‌نیست و بدون نظر و فکر، نیل به چنین معارفی ممکن نیست. او راه‌های معرفت به اشیا را منحصر در چهار طریق می‌داند: ۱. بداهت و ضرورت، ۲) ادراک به وسیله حواس، ۳) از طریق خبررسانی و إخبار، ۴) از طریق استدلال و نظر. سپس بیان می‌کند هیچ‌کدام از این راه‌ها - ‌به‌جز استدلال - ‌در مباحث اعتقادی مفید نیست. وی تبیین می‌کند علم و معرفت به خدا، بدیهی و ضروری نیست؛ زیرا اگر معرفت به خداوند ضروری بود، هیچ‌گاه مورد اختلاف عقلا واقع نمی‌شد.۱

پیداست شیخ طوسی نیز در این‌جا معیار و ملاک شیوخ اعتزال در معرفت اضطراری (بی‌نیازی از نظر و استدلال) را مدّ نظر دارد نه ملاک امامیان نخستین را. به بیان دیگر برداشت او از انگاره معرفة اللّه اضطراری امامیان، معرفت ضروری به معنای بدیهی و بی‌نیاز از استدلال است.

شیخ طوسی در تفسیر التبیان گاه شواهد این مطلب را ذکر می‌کند؛ برای مثال، در تفسیر آیات ۷۶-‌۷۹ سوره مبارکه «انعام»، در ماجرای پرستش ظاهری حضرت ابراهیم علیه السلام بر ستارگان، ماه و سپس بر خورشید و در نهایت، روی گرداندن از آنان می‌گوید: «وفی الآیة دلالةٌ على ان معرفة اللّه لیست ضروریة»۲؛ زیرا اگر معرفة اللّه

1.. شیخ طوسی، الاقتصاد فی الاعتقاد، ص۳۸ـ‌۳۹.

2.. شیخ طوسی، التبیان، ج۴، ص۱۸۶.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
240

ذر اشاره دارند، لازم است ظاهر آنها را به‌گونه‌ای تأویل برد که مخالف ادله عقلی نباشند. سید مرتضی در توجیه و تأویل آیه شریفه (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ)۱ می‌گوید: ظاهر آیه با قول اهل تناسخ (قائلان به عالم ذر) در تعارض است؛ زیرا آیه فرموده است: «مِن بنی‌آدم» و نگفته است «مِن آدم»، و همچنین فرموده: «مِن ظهورهم» و نگفته «من ظهره»؛ همان‌گونه که فرموده: «ذریاتهم» و نفرموده «ذریته»؛ از این‌رو، منظور از ذریه جماعتی از انسان‌های بالغ است که خداوند متعال از آنان از معارف واجب اقرار گرفته و سپس از خودشان بر آن شهادت گرفته است؛ سید مرتضی می‌افزاید اطلاق اصطلاح «ذرّیه» بر بالغان و عاقلان نه‌تنها جایز است، بلکه در ادبیات عرب کاربرد هم دارد.۲

سید مرتضی همچنین در تبیینی دیگر‌ که آن‌ را بهتر از توجیه نخست می‌داند، ‌بیان کرده است: نوع خلقت ذریه انسان به‌گونه‌ای است که برای ناظر متأمل، دلالت بر خداوند دارد و به معرفت او می‌انجامد که از آن مجازاً به اقرار گرفتن تعبیر شده است. این نوع استعمال هم، نه‌تنها در عرب کاربرد دارد، بلکه به‌لحاظ بلاغت و فصاحت بسیار نیکوست؛ وگرنه اگر عالم ذری بود و در آن‌جا شناخت خداوند و اقرار به آن رخ داده بود، نباید مورد فراموشی و نسیان قرار ‌می‌گرفت.۳

کوتاه سخن آن‌که سید مرتضی نیز همانند استادش ‌شیخ مفید، همه معارف نظری از جمله معرفة اللّه را اکتسابی و عقلی می‌داند و از این ‌رهگذر با معرفت اضطراری به معنای عام و خاص (معرفت فطری) به جدّ مخالف است. او حتی

1.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۷۲.

2.. شریف مرتضی، جوابات المسائل الطرابلسیة، ص۱۹۳ـ‌۱۹۴.

3.. همان.

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20775
صفحه از 285
پرینت  ارسال به