اینصورت تسلسل خواهد شد! پس تنها راه ممکن از دیدگاه معتقدان به معارف اکتسابی، نظر و استدلال است.۱
ج) مهلت نظر و فکر
قائلان به اکتسابی بودن معارف دینی، همچون نظّام و بِشربن معتمِر، معتقدند خداوند پس از مکلّف شدن انسانها باید به آنان مهلت بدهد تا نظر و تأمل کنند، بنابراین، در مدت مهلت هیچ تکلیفی غیر از نظر ندارند. منظور از مهلت برای نظر، نه وقتِ محدود است و نه ممتد و موسّع، بلکه عرفاً باید بهگونهای باشد که در آن وقت «نظر» محقق شود و به معرفة اللّه بیانجامد که در این صورت اگر نظر کرده باشد به تکلیفش عمل کرده، در غیر این صورت، مقصر است؛ بنابراین، مدت مهلت در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد.۲
از اینرو، از نظرگاه آنان کسی که مکلّف شده و نظر بر او واجب شده اما نظر نکرده، چون تمکن به آن داشته و انجام نداده، مستحق عقاب است.۳ به تعبیر فنی، از دیدگاه معتزلیان تمکّن از معرفت قائم مقام تحقق معرفت به تکلیف است.۴
د) اکتسابی بودن معرفة اللّه
به اعتقاد قاضی عبدالجبار، از آنجا که معرفة اللّه تنها از طریق نظر به دست میآید و نظر و استدلال هم فعل ما انسانهاست، آشکار و روشن میشود که معرفة اللّه فعل ما و همچنین غیر ضروری است. به بیان دیگر، چون معرفة اللّه بینیاز از نظر و
1.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۱۲، ص۱۲۴.
2.. همان، ص۱۹۷؛ ملاحمی، الفائق، ص۳۸۵.
3.. ملاحمی، الفائق، ص۳۰۸.
4.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۱۲، ص۳۸۸ـ۳۸۹.