155
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

و دوره دوم هم هستند.۱

اصحاب حدیث، مخالف سرسخت علم کلام و نظریه‌پردازی و مدافع جدّی سنت‌گرایی و عمل به نصوص و ظواهر - هم در حوزه مباحث عقیدتی و اصول و هم در عرصه مباحث فقاهتی و فروع - بودند و از این رهگذر مخالف سرسخت با همه فرقه‌های کلامی از جمله خوارج، مرجئه، قدریه، جهمیه، معتزله و شیعیان (روافض) بودند. نیز به همین دلیل چون باوری به کلام و نگارش کتاب‌های کلامی نداشتند، به دست آوردن مبانی معرفتی آنان، از لابه‌لای کتاب‌های حدیثی و عقیده‌نگاری استخراج می‌شود.

درباره دیدگاه اهل حدیث در مسئله معرفت، گزارش مستقلی که حاکی از نظرگاه آنان درباره معرفت باشد، در دسترس نیست؛ حتی ابوالحسن اشعری نیز هیچ گزارشی که حاکی از منظومه معرفتی اهل حدیث باشد، ذکر نکرده است. البته، گزارش‌های پراکنده‌ای در کتاب‌های متأخر ثبت شده است که باید آنها را با شواهدِ رواییِ موجود در منابع حدیثیِ اهل حدیث بررسی کرد و از رهگذر آن به دستگاه معرفتی آنان دست یافت.

گزارش‌های تاریخی

در گزارش‌های تاریخی، منظومه معرفتی اصحاب حدیث، اجمالاً چنین گزارش شده است که آنان نیز مانند امامیان نخستین، معارف به دست آمده از غیرِ طریق حواس و نیز معرفة اللّه و معرفة النبی و معرفة الشریعة را غیر اکتسابی (اضطراری) می‌دانستند. ‌شیخ مفید می‌گوید:

۰.وأقول إن العلم باللّه عزّوجل وأنبیائه علیهم السلام وبصحة دینه الذی ارتضاه وکل

1.. نک: امیرخانی، «جریان‌شناسی اصحاب حدیث»، ص۱۲۸ـ۱۴۲.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
154

به نصوص اسلامی و حدیث عنایت و توجه داشتند، نیست؛ اما دانسته است که نص‌گرایی در آغاز بیش از آن‌که یک مکتب کلامی باشد، یک بینش و زمینه فرهنگی است که اندیشه‏های گوناگون از آن سرمی‏زند و برمی‏آید.۱ از همین بستر بود که جریان‌های متعددی رویید و آهسته ‏آهسته جریانی به‌صورت یک اندیشه مستقل با ویژگی‌های تعریف شده درآمد و در ابتدا با نام «اصحاب اثر» و سپس با عنوان «اصحاب حدیث»۲ باقی ماند.۳

دوره‌های حیات فکری «اصحاب حدیث» را - از آغاز پیدایش تا میانه سده پنجم (بازه زمانی تحقیق حاضر) - دست‌کم به چهار دوره اصلی می‌توان تقسیم کرد؛ دوره نخست: شکل‌گیری اهل اثر - از زمان منصور عباسی تا مأمون عباسی (۱۴۳-۱۹۸ق) - ؛ دوره دوم: از زمان مأمون عباسی تا متوکل عباسی (۱۹۸-۲۳۲)؛ دوره سوم: از دوران طلایی متوکل تا ظهور آل بویه (۲۳۲-۳۳۴) و دوره چهارم: دوران آل بویه (۳۳۴-۴۴۷). بیشتر کتاب‌های حدیثی - اعتقادی اهل حدیث از دوره سوم و چهارم بجا مانده‌اند که البته، در برگیرنده اقوال حدیث‌گرایان دوره نخست

1.. نک: سبحانی، «عقل‌گرایی و نص‌گرایی در کلام اسلامی»، ص۲۰۷.

2.. نک: پاکتچی، اصحاب حدیث، ص۱۱۳ـ۱۱۴.

3.. ریشه‌های شکل‌گیری اهل حدیث را پایان ماجرای تاریخی منع کتابت حدیث شكل می‌دهد که در آغازین سال‌های سدۀ دوم و با دستور عمر بن عبدالعزیز (۹۹-۱۰۱ق) به كارگزارانش در مدینه و دیگر شهرها آغاز شد و در پی آن پیروان مكتب خلفا به جمع‌آورى و کتابت آثار به‌جا‌مانده از رسول خدا صلی الله علیه و اله و اصحابش اقدام کردند (نک: عسگری، معالم المدرستین، ج۲، ص۵۱-۵۶). البته، به رغم آن‌که در دوران عمر بن عبدالعزیز، منع کتابت حدیث برداشته شد، اما با مرگ زودهنگام او امر تدوین آثار ناتمام ماند، تا این‌که از سال ۱۴۳ق و در دوران منصور عباسی (۱۳۹-۱۵۸ق) به صورت گسترده امر تدوین حدیث آغاز شد؛ به بیان دیگر، قبل از این دوران، احادیث به‌صورت شفاهی و سینه به سینه نقل می‌شد (ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۳، ص۹). در این دوران بود که ابن جریج در مکه و سعید بن ابی عروبه و حماد بن سلمه و دیگران در بصره، به کار تدوین احادیث همت گماشتند (همان).

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20809
صفحه از 285
پرینت  ارسال به