143
معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی

که خود می‌خواهد ارائه کند، بی‌تردید با پشوانه‌ای از طرح فکری و تحلیل همراه است و بر نظام معرفتی و اعتقادی او دلالت دارد. بر این اساس، مفروض آن است که هرگاه صدوق دست به قلم برده تا در موضوعی بر اساس احادیث، بنگارد و کتاب یا رساله‌ای تألیف کند، مجموع احادیث آن موضوع را از نظر گذرانده و مطالعه کرده است و سپس - بر اساس اجتهاد کلامی خود و در نظر داشتن هماهنگی آن با آموزه‌های امامیه - نظر برگزیده را انتخاب کرده و احادیث منتخب و هماهنگ با نظریه موافق را ذکر کرده است.۱

شیخ صدوق کتاب التوحید را با ذکر روایات فضیلت توحید و ثواب موحدین و عارفین آغاز می‌کند و سپس در آغازین صفحات همان کتاب در باب «التوحید و نفی التشبیه» روایتی طولانی از امام رضا علیه السلام نقل می‌کند که جایگاه عقل و استدلال عقلی در معرفة اللّه و توحید را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ زیرا امام رضا علیه السلام در آن روایت، اصل عبادت را به معرفة اللّه و اصل معرفة اللّه را به توحید و نظام توحید را به نفی صفات از خداوند متعال برمی‌گرداند، سپس برای اندیشه نفی صفات به استشهاد عقلی تمسک می‌کنند:

۰.أَوَّلُ عِبَادَةِ اللّه مَعْرِفَتُهُ وَأَصْلُ معرفة اللّه تَوْحِیدُهُ وَنِظَامُ تَوْحِید اللّه نَفْیُ الصِّفَاتِ عَنْهُ‏؛ لِشَهَادَةِ الْعُقُول أَنَّ کُلَّ صِفَةٍ وَمَوْصُوفٍ مَخْلُوقٌ وَشَهَادَةِ کُلِّ مَخْلُوقٍ أَنَّ لَهُ خَالِقاً لَیْسَ بِصِفَةٍ ولا مَوْصُوفٍ وَشَهَادَةِ کُلِّ صِفَةٍ وَمَوْصُوفٍ بِالاقْتِرَانِ وَشَهَادَةِ الِاقْتِرَانِ بِالْحَدَثِ وَشَهَادَةِ الْحَدَثِ بِالامْتِنَاعِ مِنَ الْأَزَلِ الْمُمْتَنِعِ مِنَ الْحَدَثِ.۲

و در ادامه، آن حضرت آموزش می‌دهند که طریق اثبات خداوند، استدلال از

1.. نک: برنجکار و موسوی، «عقل‌گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او»، ص۵۴.

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴.


معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
142

و سپس در «کتاب الایمان والکفر»، روایات معرفت فطری را کامل و جامع نقل کرده است، نشانه و شاهد آن است که در نظر کلینی حکم معرفة اللّه در دو ساحت مختلف، تفاوت دارد؛ عقل می‌تواند به معرفة اللّه کلی (در حدّ اثبات و نفی تشبیه) بسان دیگر معارف بشری دست پیدا کند و همان‌گونه که درباره دیگر معارف نظری هم گفته شد، برآیند معرفت (حتی در معرفة اللّه عقلی) صنع خداوند متعال است، اما معرفة اللّه شخصی از حوزه و قلمرو عقل و وهم فراتر بوده و در واقع، هیچ ابزاری برای به دست آوردن آن در اختیار انسان نیست، بلکه خداوند متعال خود معرفتش را از سرِ لطف و تفضّل در نهاد و سرشت انسان‌ها به امانت نهاده و آنها را با معرفت فطری خلق کرده است.

شیخ صدوق (محمد بن علی بن بابویه)

دست یافتن به منظومه فکری و دستگاه معرفتی شیخ صدوق (م ۳۸۱) (به عنوان آخرین نماینده مدرسه کلامی قم) آسان‌تر از دیگر مشایخ قم - حتی شیخ کلینی - است؛ زیرا اولاً، شیخ صدوق کتاب‌های تألیفی بسیار دارد و نگاشته‌های او به یک یا دو کتاب روایی صِرف منحصر نمی‌شود. او دست‌کم دو کتاب اعتقادی (الاعتقادات و الهدایة) دارد که در آنها به اعتقادات امامیه پرداخته است؛ ثانیاً، او در ذیل بسیاری از ابواب و روایات توحیدی و معارفی، بیان و تبیین خود را ذکر کرده است که می‌توان با بررسی آنها به چارچوب فکری و اعتقادی او دست یافت.

شیخ صدوق نیز مانند کلینی روایات مربوط به معرفت اضطراری را در کتاب التوحید مجزّا و منسجم ذکر کرده است، به طوری که نوع تبویب و چینش خاص آنها می‌تواند حاکی از منطق معرفتی او باشد.

دانسته است اگر راوی، دست به انتخاب و تنظیم احادیث بزند و آنها را به شکلی

  • نام منبع :
    معرفت اضطراری در قرون نخستین اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    علی امیرخانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20736
صفحه از 285
پرینت  ارسال به